Cardan assen Amazon even lang?
- Zon
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
08-11-2010 20:27 #97749
door Zon
Cardan assen Amazon even lang? is gemaakt door Zon
Weet iemand of de cardan assen van een Amazon van voor 1967 even lang zijn als die van na 1967?
De ophanging van de cardan as is toen gewijzigd.
Het totaal moet in ieder geval even lang zijn, maar zijn de afzonderlijke delen (voor en achter) ook even lang?
De ophanging van de cardan as is toen gewijzigd.
Het totaal moet in ieder geval even lang zijn, maar zijn de afzonderlijke delen (voor en achter) ook even lang?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
08-11-2010 20:50 #97750
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Cardan assen Amazon even lang?
goede vraag en geen antwoord.
ik heb hier nog een vraag over , is het mogelijk om het late type as met het ronde rubber en beugel aan de carrosserie
als vervanging van het vroege type met de 2 pennen door rubber te gebruiken.
naar mijn mening is de "late" constructie beter en stabieler dan de "vroege" constructie.
zijn er mensen die dit hebben gedaan.
ik heb hier nog een vraag over , is het mogelijk om het late type as met het ronde rubber en beugel aan de carrosserie
als vervanging van het vroege type met de 2 pennen door rubber te gebruiken.
naar mijn mening is de "late" constructie beter en stabieler dan de "vroege" constructie.
zijn er mensen die dit hebben gedaan.
08-11-2010 21:19 #97751
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Cardan assen Amazon even lang?
Volgens mij zijn de assen uitwisselbaar.
Ik heb namelijk een keer een overdrive as van het nieuwe type omgebouwd naar het oude type.
Bij het nieuwe type zit er achter de moer op de kopse kant een lager waar het rubber omheen valt.
Bij het oude type zit het die moer de beugel (gelagerd) vast.
Zie ook het volgende plaatje uit het onderdelenboek.
De as zelf (nummer 1 op het plaatje) is gelijk voor beide types.
Ik heb namelijk een keer een overdrive as van het nieuwe type omgebouwd naar het oude type.
Bij het nieuwe type zit er achter de moer op de kopse kant een lager waar het rubber omheen valt.
Bij het oude type zit het die moer de beugel (gelagerd) vast.
Zie ook het volgende plaatje uit het onderdelenboek.
De as zelf (nummer 1 op het plaatje) is gelijk voor beide types.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Zon
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
08-11-2010 21:58 #97753
door Zon
Beantwoord door Zon in topic Cardan assen Amazon even lang?
Bedankt voor de snelle reactie!
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
09-11-2010 17:26 #97776
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Cardan assen Amazon even lang?
De achterste delen van de assen zijn hetzelfde. De voorste zijn iets anders, maar daar de lagers hetzelfde zijn met wat opletten uitwisselbaar. Het grootste verschil zit in de stalen stof/beschermschijven voor en achter het lager, deze moeten van het juiste astype zijn anders passen ze niet (andere diameter want asuiteinde anders afgedraaid). Of het ophangtype te veranderen is van oud naar nieuw is vooral afhankelijk van de bodemplaat, als deze hetzelfde is, is het met een beugel van het nieuwe type en twee gaten in de vloerplaat boren en bouten erdoor klaar (anders gewoon eens een rubber van het nieuwe type op de juiste plaats tegen de bodem houden en kijken hoe het aansluit). Ik heb eens de komplete techniek inclusief bodemplaat van een 145 in een oude engelse auto ingebouwd waarbij het lager op een andere plaats uitkwam en toen de beugel vergelijkbaar met mijn beschrijving hiervoor zonder problemen omgezet.
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.