- Berichten: 33
M40 bak
- Chris Balkenende
- Junior lid
-
Minder
Meer
04-11-2010 20:57 #97628
door Chris Balkenende
M40 bak is gemaakt door Chris Balkenende
Op bijgaande foto,s staat een M40 bak met overdrive en korte schakelpook, ingebouwd in een Amazon 131
de vraag is of deze bak eenvoudig weer terug te bouwen is naar een "lange "pook
Dit alles zit in onze zweedse caferacer, die we eerste zouden slopen, maar bij nadere bestudering gaan we hem toch maar rijklaar maken
Gr
Chris Balkenende www.bedfordworld.nl
de vraag is of deze bak eenvoudig weer terug te bouwen is naar een "lange "pook
Dit alles zit in onze zweedse caferacer, die we eerste zouden slopen, maar bij nadere bestudering gaan we hem toch maar rijklaar maken
Gr
Chris Balkenende www.bedfordworld.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
04-11-2010 21:06 #97631
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic M40 bak
De bak op de foto is overigens een M41 met D-type overdrive.
Als het gat in je tunnel al op de juiste plek zit voor een lange pook is het een kwestie van een ander deksel op de versnellingsbak.
Het verschil tussen beide zie je in deze marktplaats advertentie link.marktplaats.nl/392365329
Als het gat in je tunnel al op de juiste plek zit voor een lange pook is het een kwestie van een ander deksel op de versnellingsbak.
Het verschil tussen beide zie je in deze marktplaats advertentie link.marktplaats.nl/392365329
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Chris Balkenende
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 33
04-11-2010 21:16 #97633
door Chris Balkenende
Beantwoord door Chris Balkenende in topic M40 bak
Bedank voor de reactie, op de bak zit echter een plaatje met: M40 ... 254300 / 800282
welk gat in welke tunnel ? die dronken zweden hebben gewoon de hele bovenkant van de tunnel weggeknipt
en er van hout en oud blik een constructie overheen gemaakt,
we hebben nog wel een M40 bak liggen met een deksle voor een lange pook,
Een andere aardigheid is dat de overdrive op ALLE versnellingen werkt, er zal door die zatte zweden wel in de electra van de overdrive gekloot zijn
welk gat in welke tunnel ? die dronken zweden hebben gewoon de hele bovenkant van de tunnel weggeknipt
en er van hout en oud blik een constructie overheen gemaakt,
we hebben nog wel een M40 bak liggen met een deksle voor een lange pook,
Een andere aardigheid is dat de overdrive op ALLE versnellingen werkt, er zal door die zatte zweden wel in de electra van de overdrive gekloot zijn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2167
04-11-2010 21:22 #97634
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic M40 bak
Waarschijnlijk dus niet correct samengestelde M40 en overdrive: opletten, want dan zit normaal de vulplug te laag waardoor er niet genoeg olie op de originele manier gevuld kan worden (oplossing: alle olie eruitlaten en dan via de schakelpookopening de hoeveelheid olie volgens de fabrieksgegevens erinvullen).
De M40 deksel mist de schakelaar (en dus ook het gat met schroefdraad) voor de 4e versnelling, deze is met de juiste tap zelf aan te brengen. Makkelijker voor het ombouwen is het een M41 deksel aan te schaffen, maar moeilijker te vinden/duurder. Het makkelijkste en goedkoopste lijkt een M40 deksel zonder schakelaar te gebruiken, maar dan mag je niet per ongeluk bij het achteruitrijden aan de overdriveschakelaar komen anders draait je overdrive kapot => dit dus NOOIT doen, overdrive ALTIJD met 4e versnellingschakelaar (anders kan ik nog een paar dure probeersels verzinnen...
. Zinvol is het gebruik van de overdrive op de eerste 3 versnellingen ook niet want dan heb je alleen maar overlappende overbrengingen en een sneller versleten overdrive.
Als de originele tunnel eruitgeslepen is: uit een donorauto slijpen.
De M40 deksel mist de schakelaar (en dus ook het gat met schroefdraad) voor de 4e versnelling, deze is met de juiste tap zelf aan te brengen. Makkelijker voor het ombouwen is het een M41 deksel aan te schaffen, maar moeilijker te vinden/duurder. Het makkelijkste en goedkoopste lijkt een M40 deksel zonder schakelaar te gebruiken, maar dan mag je niet per ongeluk bij het achteruitrijden aan de overdriveschakelaar komen anders draait je overdrive kapot => dit dus NOOIT doen, overdrive ALTIJD met 4e versnellingschakelaar (anders kan ik nog een paar dure probeersels verzinnen...
Als de originele tunnel eruitgeslepen is: uit een donorauto slijpen.
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
04-11-2010 21:34 #97635
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic M40 bak
Op de
website van Dhr. Frankefort
staat wel een beetje uitgelegd hoe een M40 geschikt gemaakt kan worden voor gebruik in combinatie met een overdrive.
Maar goed, ook daar worden weer andere onderdelen gebruikt. Het mooiste blijft natuurlijk een originele M41.
Dit klinkt inderdaad als ene halve Zweedse oplossing met alle risico's van dien zoals Rudi beschrijft.
Maar goed, ook daar worden weer andere onderdelen gebruikt. Het mooiste blijft natuurlijk een originele M41.
Dit klinkt inderdaad als ene halve Zweedse oplossing met alle risico's van dien zoals Rudi beschrijft.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
04-11-2010 21:36 #97636
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic M40 bak
Trouwens, als er toch al geen tunnel meer in zit, is het dan niet een idee om meteen een M47 te plaatsen?
Dan heb je een echte 5-bak.
Zie www.oudevolvo.nl/volvo/handige-i ... gsbak.html
Is het trouwens die zwarte op je site, met die dubbele webers?
Toffe site trouwens!!
Dan heb je een echte 5-bak.
Zie www.oudevolvo.nl/volvo/handige-i ... gsbak.html
Is het trouwens die zwarte op je site, met die dubbele webers?
Toffe site trouwens!!
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Chris Balkenende
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 33
04-11-2010 22:07 #97637
door Chris Balkenende
Beantwoord door Chris Balkenende in topic M40 bak
Lars,
Het is inderdaad die zwarte, we hebben hem vandaag op de brug gezet, en hem eens goed bekeken, er zaten 2 gaatjes in de vloer, die zijn inmiddels dicht, en voor de rest is er in het verleden waarschijnlijk heel veel geld uitgegeven aan deze auto,
en is het zonde om hem te slopen, we gaan even, tussen het werk aan de 2 144ers, proberen hem APK klaar te maken
het meeste werk zal waarschijnlijk zijn het opbouwen van het interieur, dat was helemaal beplakt met hoogpolig taptijt met koeieprint !!!! ( Drank (in een zweed) maakt meer kapot etc etc !!! ) we zullen de komende dagen wat nieuwe foto,s op onze site zetten
Gr
Chris
Het is inderdaad die zwarte, we hebben hem vandaag op de brug gezet, en hem eens goed bekeken, er zaten 2 gaatjes in de vloer, die zijn inmiddels dicht, en voor de rest is er in het verleden waarschijnlijk heel veel geld uitgegeven aan deze auto,
en is het zonde om hem te slopen, we gaan even, tussen het werk aan de 2 144ers, proberen hem APK klaar te maken
het meeste werk zal waarschijnlijk zijn het opbouwen van het interieur, dat was helemaal beplakt met hoogpolig taptijt met koeieprint !!!! ( Drank (in een zweed) maakt meer kapot etc etc !!! ) we zullen de komende dagen wat nieuwe foto,s op onze site zetten
Gr
Chris
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
04-11-2010 22:36 #97638
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic M40 bak
Gaaf, tof dat jullie hem redden!
Overigens is het dan helemaal de vraag of je wel een D-type overdrive moet willen hebben.
Deze zijn doorgaans minder sterk dan een J-type overdrive en een dergelijke motor met dubbele webers heeft redelijk wat power.
Maar goed, als je in elk geval de koppeling gebruikt bij het inschakelen van de overdrive en hem niet als automaat gebruikt, dan kan het nog best lang goed gaan.
Overigens is het dan helemaal de vraag of je wel een D-type overdrive moet willen hebben.
Deze zijn doorgaans minder sterk dan een J-type overdrive en een dergelijke motor met dubbele webers heeft redelijk wat power.
Maar goed, als je in elk geval de koppeling gebruikt bij het inschakelen van de overdrive en hem niet als automaat gebruikt, dan kan het nog best lang goed gaan.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2167
05-11-2010 10:46 #97651
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic M40 bak
Aanvulling bij olie erin vullen: alle olie moet voor dit vulsysteem via de schakelpookopening er eerst uit: het vullen gaat altijd via de bak, waarbij de olie bij het juiste pijl ook in de overdrive loopt (daarom oppassen met een te lage vulplug), het olie aflaten moet aan de bak en aan de overdrive plaatsvinden anders is de overdrive nog met olie gevuld en het uiteindelijke oliepijl te hoog.
mbt de tunnel: als een korte pook niet erg gevonden wordt is de snelste en goedkoopste oplossing het tunneldeel van een 140 serie met korte pook te nemen. Over een M47 bak heb ik trouwens nog niets goeds gehoord, daar gaat de voorkeur steeds naar een M46 die blijkbaar robuuster als de M47 is (bij beide echter wel het probleem met het koppelinghuis, dus vrijwel altijd niet gewoon om te schroeven).
mbt de tunnel: als een korte pook niet erg gevonden wordt is de snelste en goedkoopste oplossing het tunneldeel van een 140 serie met korte pook te nemen. Over een M47 bak heb ik trouwens nog niets goeds gehoord, daar gaat de voorkeur steeds naar een M46 die blijkbaar robuuster als de M47 is (bij beide echter wel het probleem met het koppelinghuis, dus vrijwel altijd niet gewoon om te schroeven).
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





