brede velgen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-11-2001 17:08 #57392 door
brede velgen is gemaakt door
Ik overweeg voor mijn Amazon brede velgen aan te schaffen.Voordat ik dat doe wil ik graag ervaringen horen over de rij-eigenschappen van de auto met zulke velgen. Wie reageert?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-11-2001 18:32 #59001 door
Beantwoord door in topic brede velgen
Beste Chris,ik rij al jaren op velgen die van 4 naar 5 inch verbreed zijn, zie paragraaf tecnische informatie op de site V44-midden, in de periode dat ik 'nieuwere' dan de 62-er reed, reed ik op 5 1/2 inch velgen, zonder problemen met overbelasting van de wiellagers. Het grootste voordeel van de beperking in breedte is, dat de 165.80.15 Michelin Xzx blijft passen, en dat de zwaarte van besturing ook nog wel meevalt.Bij 6 inch en 195 breedte is dat wel anders.Siang Phoa, ksphoa@interestate.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-11-2001 19:48 #59000 door
Beantwoord door in topic brede velgen
Ik kan je geen eerstehands ervaringen vertellen over bredere banden. Ik rijd nl. op de "smalle" 165 mm banden en ik ben daar zeer tevreden over. In de laatste Volvo Classics Magazine van de club staat in een artikel dat het weggedrag van de Amazon "niet super" is in vergelijking met moderne auto's. Nee, in dat geval niet, maar vergeleken met zijn concurrenten toen de Amazon nieuw was sloeg hij toch echt geen slecht figuur. Ik ben het dus ook eigenlijk niet eens met die omschrijving. Zelfs op mijn 165 mm banden, die ik mooier vind dan de brede velgen (maar ja, smaken verschillen), vind ik dat je behoorlijk hard door de bocht kunt voordat de voorwielen de neiging hebben te gaan schuiven (en als ze dat gaan doen kun je dat vantevoren al goed aan hets stuur voelen). Ja, ik rij graag stevig met mijn Amazon. Uitbreken van de achterzijde heb ik tot nu toe nog niet kunnen opwekken (ja ik heb het geprobeerd, maar je krijgt in een bocht alleen het binnenste wiel aan het slippen bij volgas, maar uitbreken ho maar). En als je de bocht te hard in gaat is het de onderstuur die je parten speelt, niet de overstuur.Theoretisch hebben bredere banden op een droog wegdek meer grip en op een nat wegdek minder grip dan de smallere. Meer oppervlak betekent betere grip, maar betekent ook minder druk per vierkante cm. Juist bij nat wegdek zorgt die mindere druk voor eerder gaan aquaplanen. Een bredere band heeft ook meer tijd nodig om water weg te werken dan een smalle band.Groeten,Lennard Weekers1970 Amazon

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-11-2001 21:37 #58999 door
Beantwoord door in topic brede velgen
Ik heb wel de 6 inch met 195 banden en ondervind ook absoluut geen problemen met zwaar sturen.werkt perfekt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.