koppeling

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-11-2001 09:36 #57374 door
koppeling is gemaakt door
Mijn koppelingsplaat is redelijk versleten (maar kan nog best een tijdje mee). Als gevolg daarvan zat het aangrijpingspunt altijd redelijk hoog. Bij een kleine intrapping van het pedaal werd er al ontkoppeld. Sinds gisteren zit het aangrijpingspunt lager. De eerste helft van het intrappen gebeurd er niets, pas bij de tweede helft wordt er ontkoppeld. Bij het op laten komen van het pedaal precies andersom. De eerste helft volgt het pedaal precies mijn voet. Aan het eind van de eerst helft is er volledig aangegrepen. De tweede helft van het opkomen volgt het pedaal mijn voet niet meer maar komt die vertraagd en zeer langzaam weer omhoog. Iemand enig idee wat dit zijn kan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-11-2001 20:58 #59043 door
Beantwoord door in topic koppeling
Over welke Volvo heb je het? Bij de Amazon waren er twee systemen in gebruik. De vroegere modellen hebben een hydraulisch bediende koppeling, de latere een kabelbediende.Ik heb een kabelbediende koppeling die goed werkt. Ik kan me voorstellen dat als de staalkabel stroef loopt of er draadjes van de kabel beginnen te breken rare verschijnselen kunnen optreden bij de bediening van de koppeling.De hydraulisch bediende koppeling is een ander verhaal. Die werkt in principe hetzelfde als het remsysteem: er wordt een vloeistof gebruikt de kracht op het pedaal over te brengen op de koppeling. Daarbij heb je dus ook te maken met periodiek vervangen van de vloeistof en het onluchten. Problemen kunnen dus zijn: lucht in de leiding (geeft zacht pedaal), stroef lopende zuiger(s), of een lek.Indien de bediening goed werkt kan het zijn dat er door metaalmoeheid iets in de drukgroep niet meer goed werkt (veer gebroken?). Je zult aan het sleutelen moeten om de oorzaak te achterhalen, en als je dan toch bezig bent vervang je natuurlijk meteen de koppelingsplaat + drukgroep (alleen koppelingsplaat vervangen kan alleen als je 100% zeker weet dat de plaat goed past op de bestaande drukgroep, maar een drukgroep + plaat van Fichtel & Sachs is bij het V.O.D. niet erg veel duurder dan een losse plaat). Vergeet het druklager en het prise-as-lager (het kleine lager in het vliegwiel waar de prise-as in rust) niet.Groeten,Lennard1970 Volvo Amazon

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-11-2001 21:10 #59042 door
Beantwoord door in topic koppeling
Ik heb iets soortgelijks met mijn Amazon '67 B18A (hydraulisch). Bij het laten opkomen van het pedaal houd ik het pedaal wel eens een tijdje een klein eindje ingedrukt vlak nadat er volledig is aangegrepen (bijvoorbeeld als ik binnen een paar meter al weer moet schakelen). Ik merk dan soms dat de druk onder het pedaal wegvalt. Ook als mijn voet alleen op het pedaal rust zonder deze in te trappen zakt het pedaal weel eens een eindje in tot aan het aangrijpingspunt. Het koppelen en ontkoppelen gaat verder prima. Wie heeft raad?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.