koppeling
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-11-2001 00:04 #57361
door
koppeling is gemaakt door
Met belangsteling de discussie van enkele dagen geleden gevolgd over de koppeling en de koppelingsvloeistof. Aangezien mijn koppeling ook 'sponzig' aanvoelde heb ik hem ontlucht op de Haynes-methode. Ik ben er nu wel van overtuigd dat er geen lucht in de leidingen zit. Toch gebeurt er iets vreemds: het aangrijpingspunt zit normaal vrij hoog doordat de koppelingsplaat redelijk ver gesleten is. Als ik weg rijd zit soms het aangrijpingspunt heel laag (alleen in 1e en 2e versnelling). Als ik dan het pedaal maar een centimeter op laat komen slaat de motor al af omdat er op dat korte stukje al volledig aangegrepen wordt. Na een paar keer proberen gaat het weer prima en de rest van de rit geen bijzonderheden. Na een korte stop weer proberen weg te rijden en hetzelfde gebeurt. Een enkele keer voel ik ook de druk een beetje wegvallen als ik het pedaal ingedrukt houd. Voor zover ik kan zien en voelen zijn de hoofdcilinder en de hulpcilinder niet lek en ik heb ook net ontlucht. Heeft iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn? Zou het iets te maken kunnen hebben met de redelijk versleten koppelingsplaat of zou er iets zijn met de drukgroep? Weet iemand raad? Bij voorbaat dank.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-11-2001 14:46 #59094
door
Beantwoord door in topic koppeling
Als ik het plaatje in Haynes bekijk zie ik een reservoir. Als je geen lek naar buiten toe hebt, dan kan ik me voorstellen dat de "check valve" en/of de "plunger seal" niet meer goed afsluiten (onderdelen 8 en 11 in fig. 5.1 op pag. 90) waardoor tijdelijk een gedeelte van de vloeistof naar het reservoir stroomt i.p.v. naar de hulpcilinder. Maar waarom het na een paar keer pompen met het pedaal verdwijnt kan ik je niet vertellen.Groeten,Lennard1970 Amazon
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-11-2001 09:50 #59093
door
Stel dat Lennard gelijk heeft dan kun je eens proberen die seals eenvoudig te 'repareren'. Mijn hydr.koppelingssysteem was ook wat lekkig en ik het 'stopseal'(witflessie, blauwe letters) gekocht (iets van 40,- per flesje) en een beetje bij in gemieterd. Geloof het of niet , maar hij is dicht(proberen waard, niet?) Evt kan ik dat goedje wel voor je opzoeken...
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-11-2001 10:49 #59092
door
Klinkt aannemelijk. Ik zal eens kijken. Weet je waar je dat spul hebt gekocht. Verder: hoe heb je dat er bij in gemieterd? Heb je eerst het hele systeem leeg gemaakt en toen wat van dat spul erdoor laten lopen? Of heb je gewoon een beetje bij de remvloeistof gegooid? Is dat niet gevaarlijk, kun je dan nog wel voldoende druk opbouwen?