overdrive: verschil tussen type d en j

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-12-2001 23:29 #57311 door
Volgens mij zijn er twee verschillende type overdrives: type D en Type J. Wie kan mij uitleggen wat de verschillen zijn? Zoals techniek,rijervaringen, bedrijfszekerheid?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-12-2001 08:03 #59253 door
Beantwoord door in topic overdrive: verschil tussen type d en j
Als je de technische historie er op naslaat dan is het type D het oudste type. Dit type is gebruikt in combinatie met de B18 motoren. Het J-type is een later en doorontwikkeld model en geschikt voor hogere vermogens en is volgens mijn weten bijna alleen maar in de 140 serie (en verder) in combinatie met de B20 gebruikt (het is mogelijk dat een van de latere Amazons met OD ook dit type standaard had). Qua rijervaring, bedrijfszekerheid etc. ontlopen beide typen elkaar niet. De overbrengingsverhouding is volgens mij gelijk. Het J-type is meer voorhanden (en als gereviseerde unit ook goedkoper) dan het D-type. Ik heb voor het J-type gekozen omdat deze meer vermogen aankan (en dus iets robuuster is) waardoor deze voor mijn gevoel iets bedrijfszekerder is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-12-2001 17:03 #59252 door
Beantwoord door in topic overdrive: verschil tussen type d en j
Robert, de overbrenging van een D-type is niet gelijk aan dat van een J-type.De J-type, dus de laatste uitvoering maakt op zijn eidoverbrenging iets meer toeren dan de D-type.PS. De D-type is te herkennen aan zijn 3 dikke bouten op de onderkant, De J-type aan zijn afdekplaat ipv de bouten aan de onderkant. Ook een D-type is vrij robuust, ik had er op mijn amazon met B20 ook een D-type onder. Onder mijn P1800 heb ik een J-type zitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-12-2001 11:22 #59251 door
Beantwoord door in topic overdrive: verschil tussen type d en j
En hoe kan ik nu zien of ik een D type of een J type heb. Ik heb onder de auto gelegen, maar ik kan niet zien welk type ik heb.Hoe zie je het verschil?Ron

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-12-2001 20:46 #59250 door
Beantwoord door in topic overdrive: verschil tussen type d en j
Misschien hier niet voor 100% relevant, maar ik wilde het volgende stukje, afkomstig uit de Practical Classics van november, niet onthouden. Het betreft hier een Triumph Herald waar ook een Laycock de Normanville overdrive onder zit, dus het volgende trucje gaat waarschijnlijk niet op voor een Volvo : "The J-type overdrive is strong enough for another little trick - changing the wiring so that overdrive operates on second gear as well as third and fourth. If you want to outdrag a modern car, flicking from second to overdrive second without having to lift off the accelerator can be a great trick..." Het betreft in dit geval een Herald met een 60 pk motor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-12-2001 22:42 #59249 door
Beantwoord door in topic overdrive: verschil tussen type d en j
Ik ben er achter dat ik een D type heb op mijn B20.Welk periodiek onderhoud vraagt een overdrive?Ron

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-12-2001 15:04 #59248 door
Beantwoord door in topic overdrive: verschil tussen type d en j
Hoi robert, De D-type overdrive is te herkennen aan 3 dikke bouten op de onderkant van de overdrive. De J-type heeft hier een afdekplaatje zitten welke bevestigd is met enkele kleine boutjes.Dus kort samengevat: Heb je 3 dikke bouten op de onderkant zitten, dan heb je een D-type, anders een J-type. (Ps. Dit had ik overigens ook in mijn vorige antwoord staan)Ik hoop je zo voldoende van dienst te zijn geweest en anders hoor ik het wel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-12-2001 15:05 #59247 door
Beantwoord door in topic overdrive: verschil tussen type d en j
Sorry, Ik bedoelde natuurlijk Jan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-12-2001 11:11 #59246 door
Beantwoord door in topic overdrive: verschil tussen type d en j
Heeft iemand wat ervaring met wat lennard schrijft over het artikel in Practical Classic, ik heb in het verleden wat verhalen gehoord over overdrives die op alle versnellingen werken, blijft het heel etc

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-12-2001 23:10 #59245 door
Beantwoord door in topic overdrive: verschil tussen type d en j
Geen ervaring maar wel een idee.Volgens mij komen de verhoudingen zo dicht bij elkaar te liggen dat er een te verwaarlozen verschil zit tussen b.v. de 1e versnelling mét overdrive en de 2e versnelling zónder overdrive, etc.etc.Genoemd mogelijk voordeel in het artikel over de Triumph herald impliceert dat je de koppeling niet gebruikt bij het inschakelen van de overdrive, en daarover lees ik dat dat niet bevordelijk is voor de levensduur.Tenslotte: als je álles wilt weten over overdrives moet je Flok Boer bellen !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.