vering & schokbrekers

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-12-2001 11:55 #57310 door
vering & schokbrekers is gemaakt door
Binnenkort ga ik met een aantal mensen in mijn Amazon naar Frankrijk. Nu heb ik al diverse malen gehoord dat de auto scheef hangt (rechts lager dan links. dus ik begin met een beetje zorgen te maken om de veren. Nu hoorde ik dat er een goede oplossing bestaat onder de naam (excese le mot) Tijgerballen. Heeft iemand hier ervaring mee, of is de hint duidelijk, gewoon nieuwe veren monteren.Waar ik ook beniewd naar ben is hoe de staat van de schokbrekers beoordeeld kan worden. Het gaat hier om een Amazon 131 1968 b20a sedan. Alleen de achterzijde is ter sprake daar voor vlak voor de aankoop deze zomer alles al vervangen was.MvgThijs van Bemmelenbemmelen20@zonnet.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-12-2001 21:07 #59256 door
Beantwoord door in topic vering & schokbrekers
Ik zou je niet meteen zorgen maken want mijn Amazon hing ook een beetje lager aan de bestuurderskant. Nu waren de achterveren duidelijk aan vervanging toe, en omdat ik op de Volvo-beurs in het Autotron voor een goede prijs nieuwe veren kon krijgen heb ik ook maar voor de voorkant nieuwe gekocht. Voor de achterkant had ik verzwaarde veren gekocht vanwege de gastank. Hoewel mijn Amazon een redelijk kleine (en dus lichte) gastank van 45 l heeft heb ik er geen spijt van dat ik verzwaarde veren heb gemonteerd. Ook in het veergedrag is er amper iets van te merken. Na het demonteren van de oude veren had ik de nieuwe en de oude langs elkaar gezet. De oude veren waren een stuk korter dan de nieuwe, maar beide kanten waren wel even lang. Daar zat hem dus niet het schuin liggen van de auto. Een paar dagen later heb ik ook de voorveren gemonteerd. Hier waren de nieuwe echter een tikkeltje korter dan de oude, maar de voorkant stond toch wat hoger (oude veren waren waarschijnlijk wat weker). Ook hier waren de oude linker en rechter veer weer even lang. Ik vermoed dus dat het schuin liggen van de auto is veroorzaakt geweest omdat een vorige eigenaar de schokdemper(s) net iets te strak had aangedraaid. Ik vermoed dat het de linker achterdemper was die het zaakje te strak hield omdat daar het meeste schroefdraad zichtbaar was voor het demonteren. Ik zou in jouw geval dus eerst alle schokdempers eens losmaken aan de onderkant en kijken of de auto nog steeds schuin ligt. Zo nee, dan heb je geluk, zo ja, dan moet je verder zoeken. De veren liggen dan voor de hand als eerstvolgende veroorzaker(s).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-12-2001 12:41 #59255 door
Beantwoord door in topic vering & schokbrekers
Ik heb in mijn sedan een paar load adjuster gezet (schokbrekers) daar mijn achterzijde bij een beetje belading direkt kontakt maakte met alle drempels in de weg. Gelukkig ving de trekhaak het een en ander op. Na de montage van de load adjusters (VOD) geen problemen meer gehad. Hij staat een tikkie hoger aan de achterkant dan voorheen. Ik zou niet snel kijken naar rubber ballen etc. Maar eerder naar nieuwe veren en schokbrekers.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-12-2001 13:20 #59254 door
Beantwoord door in topic vering & schokbrekers
>>> Ik zou niet snel kijken naar rubber ballen etc. Maar eerder naar nieuwe veren en schokbrekers. <<<Mee eens, want toen de oude achterveren eronder zaten had ik hetzelfde probleem als er iets zwaars in de achterbak lag of er iemand op de achterbank zat. Ik heb voor verzwaarde veren gekozen omdat dat de goedkoopste oplossing was. Echter, ik ken ook iemand met een 145S (de Estate dus) en die heeft in hoogte instelbare Monroes gemonteerd omdat die vaak iets zwaars vervoerd en een caravan heeft. Werkt ideaal, met een in de motorruimte gemonteerde compressor pomp je het zaakje wat op als er belading in ligt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.