schokbrekers monteren: t gaat net niet

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-12-2001 11:19 #57307 door
M´n Koni schokbekers aan de voorzijde van mijn Amazon moesten vervangen worden. Ik heb de schokbrekers verwijderd en nieuwe Monroe´s gemonteerd. Op de één of andere wijze lukt het me nét niet om ze vast te maken. De bovenzijde is vast, met rubbers en moer. De onderzijde, daarvan lukt het me net niet om de moer er op te draaien. Aan één kant lukt het me net niet om de moer op het draadeind te draaien. Het draadeind van de schokbreker lijkt net te kort. De moer wil er dus net niet op. De auto staat gewoon op z´n wielen en de schokbreker heb ik al iets uitgetrokken.En bij de andere schokbreker heb ik met veel gedoe de schokbreker er wel net op gekregen, maar het het draadeind van de schokbreker draait mee en, omdat de moer er nét op zit, heb ik geen ruimte om het draadend egen te houden.Snappen jullie het nog?Volgens mij moet het met een handigheidje toch wel lukken of doe ik iets verkeerds.Kan de maat van de veer bepalend zijn of schokbrekers passen?Groeten,Ron

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-12-2001 12:35 #59264 door
Beantwoord door in topic schokbrekers monteren: t gaat net niet
Probeer eens alleen de bovenzijde vast te maken. Nu deze los maken en alleen de onderzijde vast maken. Gaat dit nu alle twee onontvankelijk van elkaar dan moet er wat anders zijn. Hapert er een zijde dan moet je je richten op die zijde. Overigens ik heb klassik schokbrekers gekocht in het VOD (jammer dat je de stickers niet meer zie als ze gemonteerd zijn) en deze zaten er zonder problemen in een mum van tijd in.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-12-2001 16:31 #59263 door
Beantwoord door in topic schokbrekers monteren: t gaat net niet
Kom eens vrijblijvend langs bij ons in de hobbyruimte. Meerdere VOLVO liefhebbers hebben we al geholpen.Kun je nog rijden? Eventueel met je oude schokbrekers? Wij hebben ook schokbrekers liggen.Met behulp van de brug en een krik doe je wonderen.adres:Eerste Zeine 124Waalwijk tel: 0416-650263wel even bellen van te voren!!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-12-2001 20:23 #59262 door
Beantwoord door in topic schokbrekers monteren: t gaat net niet
Leg de nieuwe en oude schokdempers langs elkaar en trek ze helemaal uit. Als de nieuwe dempers niet even ver uitgetrokken kunnen worden zijn ze niet geschikt. Ik had voor Koni-schokdempers, maar daarvan had ik de moeren te ver aangedraaid. Het gevolg is dat na een aantal keren over verkeersdrempels rijden de demperstaaf òf door de cup (die over het rubber zit en waar de moer tegenaan zit) getrokken wordt òf met geweld kapot getrokken wordt. Dat heb ik met schade en schande ondervonden. De reden: als de demper de strak is aangedraaid (of te korte staven heeft) is de maximale uitslag van de demper kleiner dan van de vering/draagarmen. Het gevolg is dus elke keer als je boven aan de drempel komt er een ruk aan de demper wordt gegeven. Metaalmoeheid volgt dan heel snel. Ik heb nieuwe originele Volvo-items gemonteerd (toen f 75,- per stuk bij V.O.D.) omdat ik de Amazon met een zo origineel mogelijk weggedrag wil rijden, de reden waarom ik ook geen brede velgen wil. Die Volvo dempers passen er nog makkelijk tussen als de voorkant op blokken staat en de draagarmen compleet zijn uitgeveerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-12-2001 22:39 #59261 door
Beantwoord door in topic schokbrekers monteren: t gaat net niet
De oude Koni schoksempers kunnen veel verder uitgetrokken worden dan de nieuwe Monroe's. Het is me niet gelukt de Monroe's te monteren. Kennelijk heb ik toch de verkeerde maat? Raar, want ik heb ze gekocht bij Toncar. Toch niet de eerste de beste.Ten einde raad heb ik de oude Koni's maar weer erop gezet. Ik ben naar de plaatselijke KwikFit gereden en een afspraak gemaakt voor een APK. Volgende week kijken zij ernaar en monteren dan de schokbrekers. Grote kans dus dat het niet de Monroe's worden, maar een Kwikfit merk. Ik hoop een beetje kwaliteit!Ron

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-12-2001 12:56 #59260 door
Beantwoord door in topic schokbrekers monteren: t gaat net niet
De reden dat je de oude Koni's vervangt, is dat omdat ze versleten zijn? Waarom ik dit vraag is omdat ook de "Classic" dempers van Koni afstelbaar zijn. Slijtage is er vaak uit te stellen door de dempers wat stugger te zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-12-2001 21:43 #59259 door
Beantwoord door in topic schokbrekers monteren: t gaat net niet
Ik hen de Koni load adjusters aan de voorzijde. Waarom ik tot vervanging nesloten heb is dat de rechterschokdemper lek is. De schokdemper is aan de buitenzijde nat van de olie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-12-2001 21:45 #59258 door
Beantwoord door in topic schokbrekers monteren: t gaat net niet
met excuus voor de typfouten (moet wat wennen aan een laptop toetsenbord).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.