rijden met overdrive

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-12-2001 14:09 #57298 door
rijden met overdrive is gemaakt door
Ik heb een Amazon Combi uit 69 met overdrive. Ik rij met veel plezier, maar vergeet alleen regelmatig de overdrive uit te zetten bij het terugschakelen. Op zich geen probleem, de auto trekt alleen minder bij het overschakelen naar de 4 (eigenlijk 5). Nou las ik laatst dat achteruitrijden met de overdrive ingeschakeld schade kan opleveren. Klopt dat.Vraag 2: de vorige eigenaar adviseerde niet te koppelen bij het opschakelen, maar wel te koppelen bij het terugschakelen. Ik ervaar echter, mits teruggeschakeld rond de 80 met voet van het gas, dat de auto heel rustig terugschakelt. Geen probleem lijkt mij, of toch wel?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-12-2001 14:32 #59295 door
Beantwoord door in topic rijden met overdrive
Antwoord op vraag 1: Als het goed is is de overdrive geschakeld via een sensor op de versnellingsbak zelf. Dan kan hij alleen maar ingeschakeld worden al hij in zijn 4 staat. Antwoord op vraag 2: Het is altijd beter om zowel bij het opschakelen als bij het terugschakelen de koppeling te gebruiken.Dit verlengd de levensduur van je overdrive.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-12-2001 20:13 #59294 door
Beantwoord door in topic rijden met overdrive
Mocht het gebeuren dat de schakelaar onklaar raakt en de overdrive dus ingeschakeld blijft bij achteruitrijden, dan wordt hij in één klap compleet vernield.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-12-2001 20:45 #59293 door
Beantwoord door in topic rijden met overdrive
Bij mijn beste weten gaat in ieder geval het relais kapot, als je de versnellingsbak met ingeschakelde overdrive in de achteruit zet. Of het electrische gedeelte van de overdrive zelf ook schade oploopt weet ik (gelukkig) niet uit ervaring.Ik rij nu 21 jaar met overdrive en ervaar het niet als hinderlijk om zowel bij op- als terugschakelen de koppeling te gebruiken.Siang Phoa

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-12-2001 22:29 #59292 door
Beantwoord door in topic rijden met overdrive
Michiel, je zou een afval schakeling kunnen overwegen. Met deze schakeling wordt de overdrive automatisch uitgeschakeld als je uit de vierde versnelling schakeld. Er heeft 2 of 3 jaar geleden een schema in het V44 magazine gestaan. Nadeel is dat je niet je originele overdrive schakelaar kunt gebruiken, als je al over dit zeldzame item beschikt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-12-2001 22:56 #59291 door
Beantwoord door in topic rijden met overdrive
Robert stelt de afvalschakeling voor, als schakelaar kun je daarvoor een oude grootlicht schakelaar gebruiken met een relais, dan ziet het er ook weer perfect uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-12-2001 10:36 #59290 door
Beantwoord door in topic rijden met overdrive
Bedankt voor de ervaringen en waarschuwingen. Ik koppel gewoon lekker weer. En aangezien ik inderdaad over een originele schakelaar beschik, zal ik maar een verklikkerlampje installeren om me te waarschuwen. Michiel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-01-2002 21:55 #59289 door
Beantwoord door in topic rijden met overdrive
het is altijd beter als je de overdrive gebruikt de koppeling in te drukken zo wel bij in als uit dat voorkomt dat er een klap komt op je bak en dan 80 km rijden ,bij achter uit rijden ,sluit de 12v anders aan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.