overdrive

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-12-2001 23:19 #57294 door
overdrive is gemaakt door
Ik heb B20 (lpg) twee weken geleden gekocht.(van V44 clublid) met 4 versnelingen.Ik weet van dit forum welke types er zijn dat je nooit achteruit mag rijden met ingeschakelde overdrive.Maar op welke versnelingsbak past zo'n overdrive type J ?Met vriendelijke groeten,Brian baart

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-12-2001 23:43 #59318 door
Beantwoord door in topic overdrive
Helaas kun je een overdrive (type D of J, maakt niet uit) niet op een M40 monteren, anders had ik dat allang gedaan. Voor een overdrive heb je een M41 versnellingsbak nodig. Er zijn twee cruciale verschillen tussen een M40 en een M41: de uitgaande as is veel langer omdat die in de overdrive moet steken en het olievulgat zit veel hoger. Verder zijn er nog wat kleinere verschillen, maar deze twee alleen al maken een M40 ongeschikt voor een overdrive. Ombouwen van een M40 naar M41 is niet economisch. Over economisch gesproken: de vraag naar een M41+OD is zo groot dat de prijs erg hoog is. Voor een gereviseerde M41+OD betaal je inmiddels al meer dan f 2.500,-. Goedkoper is een versnellingsbak+OD van een 200-serie monteren (f 750,-). Echter: daarvoor moet je de transmissietunnel verbreden en dat betekent slijpen en lassen. Bel eens met Huke Basart als je meer wilt weten over de laatste optie (040-2536887). Ik heb de beslissing genomen om mijn M40 gewoon te laten zitten en dan maar heen 120 km/u te rijden. Op een gegeven moment vind je dat ook helemaal niet meer nodig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-12-2001 12:39 #59317 door
Beantwoord door in topic overdrive
In de laatste forums wordt nogal een drukte gemaakt over het wel of niet plaatsen van een overdrive. Het lijkt of dit een wonder apparaat is wat je persé op je auto moet hebben, anders is er haast niet mee te rijden.Voordat je tot aanschaf overgaat moet je je afvragen wat je van een overdrive verwacht. Een overfrive gebruik je alleen boven de 100 km/uur, aangezien je in nederland nergens harder mag dan 120 km/uur, als je dat haalt met het huidige verkeer, dus voor een hogere topsnelheid hoef je hem dus niet aan te schaffen.Het brandstofverbruik wordt gunstiger. ja dat klopt mits de achteras de juiste overbrenging heeft en een contsante snelheid aangehouden kan worden. Ik denk dat het brandstofverbruik eerder meer zal zijn dan minder, het huidige verkeer is te intensief om een constante snelheid aan te kunnen houden.Blijft over het terugvallen vam het toerental met +/- 500 toeren wat enige reductie geeft in het motor geluid, echter de rij en wind geluiden blijven gewoon bestaan dus veel zal je hier niet van merken.De aanschafprijs is vrij fors, daarom vraag ik mij af of de investering wel zinvol is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-12-2001 15:21 #59316 door
Beantwoord door in topic overdrive
Tja, over smaak valt te twisten dus ook over de zin of onzin van een overdrive. Ik heb wel een overdrive (zie vraag een paar dagen eerder) en vind het een bijzonder prettige bijkomstigheid. Alleen rijdend schakel ik meestal al tussen de 80 en 90 over. Het toerental zakt en de auto rijdt dan vele malen rustiger. 100, 110 rijdt het lekkerst op de snelweg, maar 130 tot 140 is ook geen probleem. Ik moet er niet aan denken om dat in zijn 4 te doen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-12-2001 00:19 #59315 door
Beantwoord door in topic overdrive
Ik heb in mijn diensttijd van 7.79 tot 9.80 ruim 120.000 km gereden met Amazon 4-bak en heb sinds die tijd een dip in mijn gehoor en dat komt echt niet door de schietoefeningen, want toen was ik echt toevallig ziek.Alleen als je een M 41 combineert met een lange (M 40) overbrenging verkrijg je winst in geluid. Het nadeel is, dat je dan minder snel accelereert. Alternatief: 240 of 740 Turbo.Siang Phoa

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-12-2001 14:45 #59314 door
Beantwoord door in topic overdrive

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.