moderne assen voor amazon 1965?

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-12-2001 17:06 #57274 door
Ik heb een amazon uit 1965 met rondom trommelremmen en geen bekrachtiging ik ben niet tevreden over de remkracht. Wat zijn de mogelijkheden om het onderstel (voor en achteras) te vervangen door een moderner exemplaar? Is het bijvoorbeeld mogelijk om een 140 (of nog wat moderners) vooras en achteras onder een amazon the schroeven ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-12-2001 02:13 #59413 door
Beantwoord door in topic moderne assen voor amazon 1965?
Om je niet al teveel werk op de hals te halen lijkt het me verstandig om een remsysteem uit een latere Amazon te monteren (met schijfremmen). Iets uit een 140-serie is al wat minder interessant want er is maar heel weinig dat zonder meer uitwisselbaar is met de Amazon. Echter, je moet niet de illusie hebben dat een dubbel remsysteem met schijven vóór en rembekrachtiging net zo remt als een moderne auto. Ik heb een 1970 Amazon, en daarin is dit systeem standaard. Het geheel werkt goed (is in de afgelopen jaren bijna in zijn geheel vernieuwd), maar je hebt desondanks een behoorlijke pedaaldruk nodig om een vertraging te halen die ongeveer gelijk is aan een "moderne" auto van een jaar of tien oud. Een onbekrachtigd remsysteem hoeft niet slecht te zijn: een goede vriend van mij rijdt een 1966 Ford Mustang. Dat is een auto met pakweg 200 pk, 400+ Nm trekkracht en vier onbekrachtigde trommelremmen op een enkel systeem. Maar als je eenmaal aan het hele harde rempedaal gewend bent, dan remt die helemaal niet slecht. Niet slechter dan mijn Amazon met schijfremmen! Het enige wat je daarbij waarschijnlijk eerder hebt is brake-fade als de remmen erg heet worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-12-2001 22:10 #59412 door
Beantwoord door in topic moderne assen voor amazon 1965?
Helemaal mee eens. Ik rijd een Amazon uit 1961, met een onbekrachtigd enkelvoudig systeem. Op zich geen enkel probleem, maar het wordt wel wat lastig als je regelmatig in auto´s rijdt met bekrachtiging. Ik moet iedere keer even omschakelen, toch geen enkele behoefte om bekrachtiging in te bouwen, hoewel het op zich niet ingewikkeld is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-01-2002 10:19 #59411 door
Beantwoord door in topic moderne assen voor amazon 1965?
Ik heb eigenlijk niet de ervaring dat je hard moet trappen bij een bekrachtigd remsysteem, ik denk dat als je veel kracht moet uitoefenen je bekrachtiger het niet goed doet. Ik heb namelijk bij normale kracht op het rempedaal een aanzienlijke remwekring (en dus vertraging). Het B20-systeem rembekrachtiger moet een aanzienlijke vermindering van uit te oefenen pedaalkracht geven, anders is deze zeker aan vervanging toe (en vervangen is kostbaar, echter zeer merkbaar de moeite waard).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-01-2002 08:53 #59410 door
Beantwoord door in topic moderne assen voor amazon 1965?
Ook mijn ervaring met bekrachtigd remmen (Amazon Combi '67 B20) is dat ik niet extreem hard hoef te trappen. Tijdens een rijvaardigheidstraining bij het VVCR in Rijssen bleek mijn klassieker zelfs eerder stil te staan (op half nat tot heel erg glad wegdek) dan sommige moderne auto's met ABS en schijfremmen rondom, zonder dat ik aan het eind van de dag spierpijn had van het remmen ofzo. Natuurlijk moet je meer druk uitoefenen dan bij een moderne auto voor dezelfde remvertraging, maar bij mij dus niet extreem veel meer. Als ik met mijn volle gewicht op de rem zou moeten staan voor een noodstop, zou ik niet lekker rijden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-01-2002 08:53 #59409 door
Beantwoord door in topic moderne assen voor amazon 1965?
Ook mijn ervaring met bekrachtigd remmen (Amazon Combi '67 B20) is dat ik niet extreem hard hoef te trappen. Tijdens een rijvaardigheidstraining bij het VVCR in Rijssen bleek mijn klassieker zelfs eerder stil te staan (op half nat tot heel erg glad wegdek) dan sommige moderne auto's met ABS en schijfremmen rondom, zonder dat ik aan het eind van de dag spierpijn had van het remmen ofzo. Natuurlijk moet je meer druk uitoefenen dan bij een moderne auto voor dezelfde remvertraging, maar bij mij dus niet extreem veel meer. Als ik met mijn volle gewicht op de rem zou moeten staan voor een noodstop, zou ik niet lekker rijden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-01-2002 11:22 #59408 door
Beantwoord door in topic moderne assen voor amazon 1965?
Het grootse probleem met de trommels vond ik onvoorspelbare karakter van de remmen. De ene keer trokken ze naar rechts de andere keer naar links. Regelmatig afstellen hielp maar als je zoals ik geen zin hebt om iedere 1000 km ze aftestellen kan je een voortrein van een model met schijf remmen in bouwen. dit gaat zonder problemen alleen moet je andere rem leidingen aan brengen maar dat kan geen kwaad omdat eens te vervangen. Ik heb ook een bekrachtiger in gebouwd mijn ervaring is dat de rem kracht niet zozeer verbeterd of de pedaaldruk maar ze grijpen wel eerder aan. En dat is toch wel een voordeel zogoed aangrijpen als een moderne auto lukt niet maar alles went. Martin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.