achteras

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-12-2001 00:44 #57270 door
achteras is gemaakt door
Bezit een Amazon 122S uit 1965. Deze is in 1966 omgebouwd naar een 122S+overdrive. Daartoe is de standaard Spyceras met 4.1 overbrengingsverhouding vervangen door een EMV-as met 4.56. De as wordt in het voorjaar vervangen en ik twijfel tussen een Spyceras 4.46 of 4.1. Auto wordt dagelijks in randstedelijk stressverkeer gebruikt. Wie heeft ervaring met de rijeigenschappen van beide as-overdrive-combinaties? Ik zou graag een proefrit maken met een 122S met 4.1 as en overdrive. Vr. gr. Frans de Wolff, Utrecht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-12-2001 01:29 #59423 door
Beantwoord door in topic achteras
Ik raad een 4,1:1 diff. Het voordeel is dat je daarmee de minste toeren draait. Een 4,56:1 met ingeschakelde OD draait bij 100 km maar heel weinig toeren minder dan een 4,1:1 zònder OD bij dezelfde snelheid. Wil je dus echt in toeren zakken, dan is de 4,1:1 de juiste keus. Bovendien moet je erop letten dat de snelheidsmeter de juiste snelheid aangeeft. Er zijn overbrengingen voor de aandrijving van de snelheidsmeter die zijn aangepast op het differentieel. Voor de Amazon waren dat 4,56:1 en 4,1:1. Ik geloof niet dat er 4,46:1 was, waardoor het wel eens zou kunnen zijn dat je snelheidsmeter en km-teller niet het goede kunnen aangeven.Er is een nadeel aan het 4,1:1 diff. en dat is dat de acceleratie trager is. Ik heb een B20A en 4,1:1 diff. en ik kan als ik er op benzine stevig aan trek (op LPG kun je dat wel vergeten) het moderne verkeer redelijk bijhouden, met een S-versie lijkt me dit veel minder een probleem. Het 4,1:1 diff. verlegt het optimale toerengebied van de motor waardoor de acceleratie vanuit stilstand niet super is. Wat wèl lekker gaat is de 60-100 kmu acceleratie in de vierde versnelling.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.