tikkende achteras?

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-01-2002 16:54 #57245 door
tikkende achteras? is gemaakt door
Vandaag de koppelingsplaten laten vervangen. En vervolgens opnieuw leren rijden... Sindsdien 'tikt' er echter iets in de buurt van de achteras. Tik-tempo is afhankelijk van de snelheid (snelheid omhoog, tik-tempo omhoog), verdwijnt als ik rem, en is niet hoorbaar in z'n achteruit. Wat-o-wat kan het zijn? Kruiskoppeling? Cardanas? Aanlopende (schijf-)remmen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-01-2002 17:10 #59519 door
Beantwoord door in topic tikkende achteras?
Een kruiskoppeling geeft de kracht van de motor pulsvormig door. Probeer dat maar eens uit met een kruiskoppeling die in veel doppensetten zit: naarmate de hoek die de kruiskoppeling kleiner wordt (< 180 graden), wordt het pulsvormig karakter groter. Alleen bij een hoek van 180 graden (recht dus) is dat niet het geval. Dus als er een tik is die gerelateerd is aan de snelheid, dan denk ik aan versleten kruiskoppelingen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-01-2002 23:25 #59518 door
Beantwoord door in topic tikkende achteras?
Het is ook mogelijk dat het rubber van het tussenlager van de aandrijfas versleten is. Als je door een kuil rijdt hoor je een tikkend geluid midden onder de auto.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-01-2002 08:48 #59517 door
Beantwoord door in topic tikkende achteras?
Lennard, dank voor je uitleg. Maar valt hiermee ook te verklaren waarom-ie niet tikt in z'n achteruit? In het verleden hoorde ik de tik ook wel eens: nadat ik de auto toen eens achter heb opgekrikt (achterwielen los van de grond) en vervolgens in z'n versnelling gas gaf, was de tik weg?!In hoeverre is een snelle reparatie van kruiskoppelingen sowieso noodzakelijk? Ik las ergens in het forum van iemand die nog jaren probleemloos heeft kunnen doorrijden met een tikkend 'iets' onder. Overigens klinkt de tik 'droog' en 'helder'. Niet dof ergens diep weggestoken. Ben benieuwd naar je visie. Dank alvast!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-01-2002 17:25 #59516 door
Beantwoord door in topic tikkende achteras?
Ik heb een versleten versnellingsbak, en waarschijnlijk draagt het differentieel ook bij aan een jankend geluid bij het rijden. Echter, dit is alleen hoorbaar als je gas geeft. Op de tandwielen staat dan een kracht. Als je gas loslaat, dan is er dus bijna niets te horen omdat er op de tandwielen ook maar heel weinig kracht staat, en ook nog eens aan de andere zijde van de tandwielen (remmen op de motor laat de krachten de andere richting uit gaan).Ik vermoed dat iets dergelijks ook optreedt bij kruiskoppelingen. Het vaakst staat de kracht één bepaalde draairichting in omdat we nu eenmaal meetal vooruit rijden. Bij gas loslaten en achteruit rijden verwacht ik dan ook geen tikkend geluid.Ik heb zelf nog nooit kruiskoppelingen hoeven te vervangen. Echter, als er aan de Amazon een "zwak" punt is op te noemen is dat wel de aandrijfas omdat die uit twee delen bestaat en dus meer slijtagemogelijkheden kent dan een cardan uit één stuk die ook nog eens geen extra lager heeft.Dit is echter hypothetisch, ik heb er nog geen ervaring mee gehad. De enige "herrie" die ik in het begin had, was een droog busje dat met een beugel aan het schutbord zit. Door dat busje loopt de stang van het gaspedaal. De motor trilt, dus bij stationair toerental schuift die stang door dat busje heen en weer. Ik heb even moeten zoeken voordat ik die simpele oorzaak gevonden had, want je denkt in eerste instantie aan dingen als uitlaat en ophangrubbers e.d. Er zit niets anders op dan gaan zoeken. Echter, bij het vervangen van de koppelingsplaten moet een aantal zingen (waaronder de aandrijfas!) losgenomen worden. Ik zou dus bij die dingen beginnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-01-2002 12:22 #59515 door
Beantwoord door in topic tikkende achteras?
Een dergelijk tikken was bij mij ooit inderdaad gevolg van versleten kruiskoppeling. Zoals Lennard beredeneerde trad dat niet op bij achteruitrijden! Na vervanging van de kruiskoppeling geen getik meer!Vraag: Op welke kosten moet je rekenen als je de koppelingsplaten laat vervangen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-01-2002 15:09 #59514 door
Beantwoord door in topic tikkende achteras?
Ik was er in totaal een kleine f 500,- aan kwijt. Dikke f 300,- voor de koppelingsplaten & drukgroep bij het VDO. En zo'n f 200,- voor de beun die er een kleine vijf uur op heeft gezwoegd. Ik stond er naast te blauwbekken, en was erg blij het niet zelf geprobeerd te hebben... Mijn technisch inzicht (en handigheid) is redelijk, maar deze klus had ik niet alleen en zelfstandig geklaard. Wedervraag: wat kost het vervangen van een kruiskoppeling?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-01-2002 11:25 #59513 door
Beantwoord door in topic tikkende achteras?
Even uit mijn hoofd:ongeveer NLG 65,- voor het materiaal, ik denk dat ie er 3 uurtjes mee bezig is geweest.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.