vering of schokdempers?

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-04-2002 14:50 #56963 door
vering of schokdempers? is gemaakt door
Iets te hard over drempels, en m'n trekhaak (gelukkig...) schraapt een eindje mee. Is dit nu te wijten aan versleten schokbrekers of veren? Of allebei? De auto blijft niet stuiteren na een hobbel, maar lijkt achter niet hoog genoeg meer te staan dus.Vervangen van schokbrekers schijnt betrekkelijk eenvoudig te zijn, las ik hier ergens. Maar... onder mijn B20 ligt een achteras van een 140 (schijfremmen rondom, 14 inch wielen; dank, vorige eigenaar...). Passen hier de Amazon-schokbrekers wel onder?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-04-2002 15:25 #60448 door
Beantwoord door in topic vering of schokdempers?
Ik had het zelfde probleem met mijn amazon (standaard achteras) en ik heb er loadadjusters ondergezet, einde probleem ook met geladen wagen. Jammer dat deze niet te koop zijn voor de combi en daar zou je ze juist verwachten. Loadadjusters te koop bij het VOD. Kijk eens in de onderdeelboeken van de amazon en de 140. Bij de amazon is het een pen aan de bovenzijde en een ring aan de onderzijd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-04-2002 19:31 #60447 door
Beantwoord door in topic vering of schokdempers?
Ik had hetzelfde probleem. Het is niet te wijten aan de schokdempers, maar aan doorgezakte veren. Zeker met een LPG-tank achterin gaat het snel. Oplossing is simpel: nieuwe veren, ingeval van LPG-tank verzwaarde nieuwe veren. Is niet moeilijk om zelf te vervangen bij de standaard as, maar het zal met een 140-as wel even gemakkelijk zijn.Als je een LPG-tank hebt is schokdempers vervangen wèl lastig, want de moeren van de dempers zijn zitten lekker onbereikbaar achter de gas-tank aan de as-tunnel (sedan).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-04-2002 20:18 #60446 door
Beantwoord door in topic vering of schokdempers?
standaard 15 inch wielen zijn natuurlijk hoger als 14 inch. Er zijn ook progressieve veren te koop. Hoe meer belasting hoe stugger de veer. Laatst zag ik een oplossing bij iemand die tussen de veer en het steunpunt een motorsteun had gemonteeerd. Zijn bevindingen waren positief. Maar de progessieve veer heeft mijn persoonlijke voorkeur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-04-2002 18:12 #60445 door
Beantwoord door in topic vering of schokdempers?
Mijn ervaring met loadadjusters ipv nieuwe veren is eigenlijk niet zo best: de krachten komen voornamelijk op de steunpunten van de schokbrekers en deze zijn er eigenlijk niet op voorgemaakt. Verzwaarde veren hebben een veel beter steunpunt, zodat eea langer meegaat. Bij mijn Amazon scheurde het plaatwerk in de hoeken met de binnenschermen uit. Dus mijn idee: 2 verzwaarde veren en normale schokbrekers (evt. gasgevulde)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-04-2002 18:22 #60444 door
Beantwoord door in topic vering of schokdempers?
Uhh ik zou geen motorsteunen gebruiken. Het rubber zit dan wel erg vast maar ik denk dat de krachten op de veren niet te vergelijken zijn met wat het gewicht van de motor met dezelfde steunen doet.Let op: die 2 rubbers zijn onderdeel van de 4 verbindingen tussen de carosserie en de achteras. En wat een losse achteras voor spektakel kan veroorzaken weet Henk Vlug en tante Jans nog erg goed denk ik. Je staat ineens met je neus de andere kant op (als je geluk hebt!).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-04-2002 22:00 #60443 door
Beantwoord door in topic vering of schokdempers?
Hulpmiddelen dmv. verzwaarde vering en/of schokbrekers zijn prima,maar denk ook eens aan de rubbers waar de achteras mee bevestigt is aan het chassis.Als deze vernieuwd worden dan sta je versteld van het effect.Veel Volvo plezier toegewenst.Dennis.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.