trillende aandrijfas

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-06-2002 09:10 #56726 door
trillende aandrijfas is gemaakt door
al eerder was de (trillende) aandrijfas(sen) van onze combi forum-onderwerp.De vierde geplaatste as, bracht wat verbetering, bevredigend was de situatie echter nog niet, zeker met de vakantie in het vooruitzicht waarbij met de caravan met name wordt gereden met de kritische snelheid van 80-90 km/uur. Toch is het probleem nu verleden tijd, voorlopig althans. Ik heb dit week-eiden de voorwielen met de achterwielen verwisseld. Niet vanwegen slingerende velgen met in verband met een ca. 3 cm. kleinere omloop van de buitenzijde van de banden ( voor en achter zijn van een verschillend merk). Wat rijdt dat lekker rustig.Nu het volgende probleem: ik kan niet echt bedenken wat de verklaring voor deze oplossing is. Het zou mij logisch voorkomen indien de kritische snelheid een paar kilometer lager was komen te liggen. Ik had niet verwacht, zelfs niet durven hopen dat het hele probleem de wereld uit zou zijn. Wie weet het?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-06-2002 11:38 #61175 door
Beantwoord door in topic trillende aandrijfas
Henry,Het enige wat ik kan bedenken op basis van dit (en je voorgaande verhaal), is dat je probleem blijkbaar dus niet in je aandrijfas zit, maar in een onbalans van de wielen. Heb je na het van voor naar achteren wisselen nu geen trillingen in je stuur(dat zou dan moeten met een onbalans in je voorwielen). Een onbalans in je wielen kan ontstaan door een slag in je velg, een beschadiging van de band, het kwijt raken van een balanseergewicht. Bij het toepassen van goedkope banden (B-keuze) kan hier af en toe vanaf de fabriek zelfs een zodanige onbalans inzitten dat dit bijna niet met gewichtjes is te corrigeren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-06-2002 11:56 #61174 door
Beantwoord door in topic trillende aandrijfas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-06-2002 12:04 #61173 door
Beantwoord door in topic trillende aandrijfas
Robert, ook het stuur is trillingvrij. Er isgéén onbalans, er zijn geen slingeringen en de achterbanden (nu) zijn van een B-merk. Overigens, op deze B-banden weinig balanceergewichtjes, i.t.t de A-banden. Voor alle duidelijkheid: de banden en velgen zijn écht het probleem niet. Ik voldoende velgen en banden vernieuwd e/o gewisseld om daarover volledige zekerheid te krijgen. Het probleem speelt al zo'n jaar of 10 (!), de laatste jaren geactualiseerd in de vakantieperiode(s) i.v.m snelheid caravan.In de tussentijd is eigenlijk (werkelijk) alles wat maar draait incl. rubbers, vernieuw of vervangen door gereviseerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-06-2002 12:16 #61172 door
Beantwoord door in topic trillende aandrijfas
AL gekeken naar het tussenaslager..?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-06-2002 14:16 #61171 door
Beantwoord door in topic trillende aandrijfas
(meer dan) 4x, vernieuwd zelfs.............,dat maakt het probleem nu juist zo'n probleem.Van het uiterste voor-puntje van de motor, tot aan het ventieldopje van de achterwielen en alles wat daartussenin ligt, is vervangen, echt waar. Ik geef n.l. niet snel op. Eigenlijk alleen het koetswerk plus voortrein nog niet. Ik doe de wagen toch niet weg en zeker niet na al die trouwe jaren en kilometers. Bovendien: loopt nu(!) uitstekend. Het probleem van het antwoord op de vraag, hoop ik ooit nog eens opgelost te krijgen. De tijd zal het leren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-06-2002 20:26 #61170 door
Beantwoord door in topic trillende aandrijfas
Dan zou je probleem wel eens in de voortrein kunnen zitten. Ik heb onlangs alles gereviseerd (afstellen komt nog), maar voorheen kon ik de achterwielen niet op de voorwielen leggen zonder een trilling rechtsvoor bij een bepaalde snelheid (!) te krijgen. Bij mij lag de trilling tussen 95-105 km/u. Ik vermoed dat een versleten voortrein (bovenste bussen totaal vergaan) veel minder tolerentie betreffende gebalanceerde wielen heeft dan een goede voortrein. Aangezien het onafgeveerde deel van de achteras veel zwaarder is dan van de voortrein (eigenlijk alleen onderste draagarm en wiel+rem), kan een kleine onbalans daar misschien niet eens een voelbare trilling opwekken. Of deze redenering klopt weet ik niet, maar het zou een verklaring voor je probleem kunnen zijn...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-06-2002 12:34 #61169 door
Beantwoord door in topic trillende aandrijfas
Al eens de as laten balanceren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.