banden , maten/wielen/soorten

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-07-2002 18:08 #56680 door
Ik lees regelmatig vragen en antwoorden over banden. Misschien tijd om een paar zaken op een rijtje te zetten. Een Amazon staat in principe op 165-R-15. De vroegere diagonaaltjes laat ik buiten het verhaal; ik zie ze helaas nog wel eens als reserve: nooit diagonaal en radiaal mengen!Voor vrijwel alle auto's geldt dat de oorspronkelijke montage geen toeval is en meestal het beste is; daar is de auto op getest. Toch monteren we vaak breder; zou beter rijden. Kan, maar vaak bedoelen we te zeggen dat het beter staat; meer macho voor de auto. Op een droge weg gaat het nog wel goed, maar op een natte weg is breder ook eerder aan't glijden. Breder heeft ook meer rolweerstand en stuurt zwaarder. Tuurlijk kennen we allemaal de uitzonderingen op deze regel, maar de algemene theorie is en blijft zo.Willen we breder dan kunnen we een 185/70R15 of een 195/65R15 monteren. Let op dat de afgelegde weg per omwenteling redelijk gelijk blijft: bij 185/70R15 is dat 0,5 cm meer, bij 195/65R15 is dat 3 cm minder.Wielbreedte moet in overeenstemming zijn: de band moet niet te veel knijpen of te wijd staan. Een 165R15 voelt zich het best op een 4,5 , een 185/70R15 op een 5,5 en 195/65R15 op een 6 inch velg. Een halve inch meer of minder kan. En als je afwijkt, dan liever een iets te breed wiel dan te smal. Maar een 195/65R15 op een 4,5 is echt af te raden. Welk merk? Echt slechte banden zijn er niet meer, wel zijn er verschillen in rondheid, slijtagepatroon, lawaai en dat soort zaken. Vaak heel persoonlijk; pas in noodsituaties leer je je band kennen. Discussies hierover zijn eigenlijk zinloos.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-07-2002 20:36 #61286 door
Beantwoord door in topic banden , maten/wielen/soorten
Dicussie is niet zo zinloos als je zou denken. Elke auto reageert anders op verschillen in banden. Zo zijn er auto's die zich niet zoveel antrekken van het merk+type dat erop ligt. Maar andersom kan ook. Tegenwoordig gebeurt het steeds vaker dat een fabrikant het onderstel op één of twee typen banden heeft afgestemd. Andere banden werken wel, maar met duidelijk mindere resultaten. Discussie is daarom wel zinvol want dan weet je tenminste of er voor jouw type auto banden zijn die èchte aanraders danwel afraders zijn. Nu is rijgedrag per persoon verschillend, dus zullen de ervaringen met bepaalde banden niet voor iedereen hetzelfde zijn. Ik rijd graag tegen de limiet in bochten en dan leer je veel eerder de grens van een band kennen dan als je rustig rijdt. Daarom kan Vredestein voor de één perfect zijn, terwijl ik een band met meer grip wil.Discussie over esthetische aspecten is niet zo zinvol. Zo vind ik 185-banden vreselijk staan onder een Amazon, terwijl er ook mensen zijn die niet kunnen wachten om juist de brede velgen te monteren!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-07-2002 22:47 #61285 door
Beantwoord door in topic banden , maten/wielen/soorten
Na Goodyear diagonaal (fabriekslevering) heeft mijn vader indertijd (1967) eerst een setje Goodridge GT-100 gehad op de Amazon, in 1969 zijn we overgegaan op Michelin Zx, tegenwoordig rij ik nog steeds op Xzx.Ja, 165-80-15 op 5 inch velg.Ik weet dat meerdere oude rotten ook hun voorkeur hebben voor de Xzx.Deze band is niet zomaar leverbaar door elke bandenboer want fabricage op bestelling dus wel vers; kosten? ± 2x Vredestein!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-07-2002 08:47 #61284 door
Beantwoord door in topic banden , maten/wielen/soorten
Ooit opperde iemand hier gezamenlijk (via de club of VOD) 165-80-15 banden (Siang's Michelin Xzx bijvoorbeeld) in te kopen - na voorintekening. Misschien met de groeiende schaarste alsnog een goed idee? Al was het maar om de kosten te drukken. Waarbij overigens een ochtendje rond-bellen mij al snel zo'n twintig Euro per (Vredestein) band besparing opleverde.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-07-2002 09:32 #61283 door
Beantwoord door in topic banden , maten/wielen/soorten
Centraal inkopen van banden heeft voordelen en is op enig moment (als de markt leeg is) de enige manier om aan banden te koemen. Maar er zijn ook nadelen: als je met je eigen banden bij de bandenboer komt betaal je de volle mep voor monteren en balanceren en vergeet de kosten voor halen/brengen via VOD niet. En dan komt natuurlijk de discussie over het merk banden. Of neem je twee soorten op voorraad, een duurdere maar goed band en een "apk bandje"?Ik heb 12 jaar bij Michelin gewerkt en ken de markt nog wel, wil ook best eens kijken wat er te beleven valt, maar in principe is dit een zaak voor het VOD.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.