geheimzinnige versnellingsbak

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-07-2002 00:54 #56671 door
Hallo, bij een donor auto (pv544) kreeg ik 2 versnellingsbakken. De bak in mijn amzon werkt niet altijd even lekker dus: openen die 2.De eerste is een bekend type: M40 met kleine keerring en 2 maal 24 naald lagers voor de toren as.Bij de tweede ontbreekt het type plaatje en na demontage blijkt het volgende:a. Grote keerring bij de uitgaande as.b. Tandwiel 3e versnelling nr 380619.Tot nu toe lijkt het op de 254580 als aangegeven in het amazon B18 onderdelen boek.Maar nu komt mijn probleem:c. Torenas heeft 2 maal 21 naaldlagers.d. Torenas nr 380807 komt in onderdelenboek niet voor!e. Achteruit tandwiel (aan handle) nr 380811ook niet in onderdelen boek.f. Flens naar achteras: 384282, nummer onbekend!Vragen: Wie weet wat dit voor type is? Wat doet het "andere" 3e versnellingsandwiel (langere of kortere 3)? wat doet het andere achteruit tandwiel?I.v.m. revisie wil ik graag de beste keuze maken: wie heeft advies?Groetjes Johan,johan.su@hetnet.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-07-2002 10:40 #61313 door
Beantwoord door in topic geheimzinnige versnellingsbak
De versnellingsbak met 2 x 21 lagernaalden van de torenas is een late M40. Die heb ik ook eentje staan om onder mijn Amazon gebouwd te worden (op de zijkant van de behuizing staat"380100, M250 en K9"; op de onderkant zit een plaatje met:"TYPE M40, PART NR 254728, FABR NR 304182). Deze bak is afkomstig van een uit Californië geïmporteerde 145S uit 1972 of 1974 meen ik me te herinneren. Er zat dus een korte pook bij (die ook ooit in Zweden in mijn Amazon is gezet, dus die kon ik ook gebruiken).De lagernaalden van de torenas zijn uniek voor deze bak en nog niemand heeft willen investeren om een lading nieuwe te laten maken. Als ze dus goed zijn: hergebruiken, nieuwe zijn heel moeilijk te vinden, als ze er al nog zijn. De torenas-spindle is gelijk aan die van de M41 (hij is iets dikker dan die van de oudere M40's). De tandwielen kan ik niks over zeggen, ik heb de bak niet vergeleken met de oudere M40.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-07-2002 11:01 #61312 door
Beantwoord door in topic geheimzinnige versnellingsbak
Als de uitgaande as van de mysterieuze bak even lang is als van een M40, dan is ook die er zo eentje (maar dan van het latere type). Als de as veel langer is, dan is het een M41 die in combinatie met een overdrive gebruikt wordt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-07-2002 21:47 #61311 door
Beantwoord door in topic geheimzinnige versnellingsbak
Lennard, je aanwijzingen hebben voortgang gegeven: De aanduiding op de zijkant behalve 380100 (vernellingsbak) geven m.i. iets van de productieplaats van de gietmal weer (product controle).Echter de dikte van as van het torentandwiel(spindle) en de achteruit as zijn inderdaad dikker dan de "oude". Uit de prijslijst van het VOD blijkt het om een as voor een M41/M40 P1800ES te gaan. Latere types dus. Het tandwiel van de 3e versnelling heeft een tandje minder en op het torentandwiel een tandje meer: Iets lager snelheid maar iets meer trekkracht in de 3e dus (0,18 %).De uitgaande as is even lang dus een M40 van een laat type. Ook een goede tip over de naaldlagers. Ik denk dat ik bij de "oude" blijf.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.