controle koppeling

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-07-2002 08:31 #56650 door
controle koppeling is gemaakt door
Ik heb een 18a blok gekocht met de bedoeling die in mijn Amazon te plaatsen. Nu ik er nog makkelijk bij kan is het meteen goed te kijken naar de kwaliteit van de koppeling. Vraag is hoe kan ik de kwaliteit testen, eventueel leidend tot revisie, zonder het blok eerst in de auto te hebben hangen. Hetzelfde geldt voor de versnellingsbak.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-07-2002 20:05 #61386 door
Beantwoord door in topic controle koppeling
"Revisie" vind ik een groot woord voor een koppeling, tenzij je het hydraulische bedieningssysteem bedoelt (gelukkig heb ik de kabelbediende koppeling). Het beste lijkt me dat je de koppeling van het vliegwiel af haalt want dat moet toch als je de nieuwe motor erin hangt. Inspecteer het frictieoppervlak, de veren in de plaat en de diafragmaveren. Is er ook maar iets wat een beetje verdacht eruit ziet, plaats dan maar meteen alles nieuw. Voor de kosten van een nieuwe koppelingsplaat en drukgroep kun je maar beter niet riskeren dat over een half jaar weer alles eraf moet... Controleer ook het oppervlak van het vliegwiel van de 'nieuwe' B18, die mag geen krassen laten zien, anders moet die eerst door een bedrijf geskimd worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-07-2002 22:03 #61385 door
Beantwoord door in topic controle koppeling
He Lennard, bedankt. Voor mij toch een hele operatie hoor, wel of geen revisie. Nooit verder gekomen dan de cilinderkop er af te halen, dus. Maar goed, alles is eens de eerste keer nietwaar. Twee vragen. Jij hebt toch een "late" Amazon (1970 ?), hebben die niet allemaal een hydraulisch systeem ? Tweede vraag, waarom zou ik de koppeling van het vliegwiel moeten halen bij het er in hangen van mijn nieuwe motor. Dat hele spul, inclusief versnellingsbak kan ik er toch in één keer inhangen, nadat ik de koppeling gerestaureerd heb ? Heb je trouwens voor de versnellingsbak ook nog enkele tips om een "controle" vooraf uit te voeren ?Jaap

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-07-2002 12:21 #61384 door
Beantwoord door in topic controle koppeling
JaapDe latere modellen hebben geen hydraulische koppeling maar een koppelingskabel. Als je de versnellingsbak eraf haal dan blijft de koppeling aan je vliegwiel vastzitten (dus aan de motor). Dus cardanas losmaken versnellingsbak eraf halen, let op de bout rechtsboven zit op een rot plek, hier heb je een engelse inbusbout zitten, je kom hier wel bij met wat kunst en vliegwerk. Ik heb een inbussleutel afgezaagd en aangepast aan de engelsemaat nu past de metrischezijde in mijn dopsleutelset. Let op bij het monteren van de koppeling dat deze gecentreerd zit en denk aan de aantrekmomenten (zie site regio oost aantrekmomenten). Je mag wel opschieten als je dit alles volgende week klaar wilt hebben.René

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-07-2002 19:41 #61383 door
Beantwoord door in topic controle koppeling
Als de versnellingsbak zonder lekken en zonder janken zijn werk deed, dan verder niet aankomen. Het testen van de bak kan eigenlijk alleen goed in de normale bedrijfssituatie. Het verwijderen en plaatsen van de motor kan het beste samen met de versnellingsbak gebeuren i.v.m. de moeilijke bereikbaarheid van de in het vorige bericht genoemde bout(en).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-07-2002 10:23 #61382 door
Beantwoord door in topic controle koppeling

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.