in & uitbouw van versnellingsbak met od.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-08-2002 14:11 #56615 door
Binnenkort zal ik toch mijn versnellingesbak met OD.-unit onder de auto vandaan moeten halen, aangezien de bak te veel lawaai maakt. Hij schakelt overigens nog goed, dus waarschijnlijk is het een versleten lager wat al die herrie maakt.Op de amerikaanse volvo site heb ik al een aardige beschrijving gevonden hoe je dit moet aanpakken. Toch vraag ik mij toch een paar dingen af. Ik ben overigens van plan om de bak zonder de motor te verwijderen uit de auto te halen.Als ik de plaat onder de bak verwijder, klopt het dan dat de motor al naar achteren valt. Zoja trekken de radiateur slanngen dat dan, dit omdat deze vaak lekker aan de radiateur en motor zijn vastgekoekt en (dat is indergavl mijn ervaring) je ze alleen los kan snijden. Benzine en remreidingen daargelaten Ook vroeg ik mij af of ik überhaupt bij de bovenste bouten kan komen waarmee de bak aan de motorbehuizing vast zit. Als laaste vroeg ik mij af of het ook noodzakelijk is om de aandrijfas (gedeeltelijk) onder de auto vandaan te halen, omdat anbders misschien niet de bak er tussenuit wil vallen.Als iemand nog andere tips heeft dan hoor ik het natuurlijk graag.Groet Cander

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-08-2002 20:33 #61485 door
Beantwoord door in topic in & uitbouw van versnellingsbak met od.
De (on)bereikbaarheid van de bovenste inbusbouten (een Engelse maat uiteraard) is voor Haynes de reden om te adviseren het koppelingshuis samen met de bak te verwijderen. Het is verstandig om de motor te ondersteunen. De aandrijfas moet losgenomen worden. Overigens is een lawaaiige bak nog geen reden om je zorgen te maken als het het typische jankende geluid van tandwielen is die in elkaar grijpen, zolang de bak maar niet lekt. (Maar zelfs dat weerhield mij er niet van om ermee op vakantie te gaan. Paar keer beetje (eigenlijk een beetje veel: in totaal 1/3 van wat er in gaat) bijgevuld, maar toch ruim 3.100 probleemloze km's in 11 dagen mee gereden.)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-08-2002 20:37 #61484 door
Beantwoord door in topic in & uitbouw van versnellingsbak met od.
Ik heb na de plaatsing van mijn gereviseerde motor lekkage gehad bij de waterpomp,maar dacht toen dat uit een stopje achter het vliegwiel kwam. Ik heb de motor toen laten zitten en de bak er achterweg gehaald (overigens een zonder OD) Ik heb toen een staalkabel om de motor gelegd en de motor hier met een kettingtakel omhooggehouden terwijl de auto op de handrem stond. Dit ging na het verwijderen van de aandrijfas eigenlijk erg gemakkelijk. De bouten kun je ook gemakkelijk bij. Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.