olie overdrive

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-08-2002 23:04 #56609 door
olie overdrive is gemaakt door
ik heb een overdrive gekocht met bak, degene van wie ik hem kocht vertelde mij dat er in de bak die doorloopt in de overdrive gewone motorolie moet inplaats van versnellingbakolie, is dit waar, ik heb mijn twijfels.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-08-2002 23:50 #61496 door
Beantwoord door in topic olie overdrive
MOTOROLIE MET EEN DIKTE VAN 20 W 40 VOLDOET PRIMA, EEN OLIE MET ZO WEINIG MOGELIJK DOPE ER IN.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-08-2002 11:48 #61495 door
Beantwoord door in topic olie overdrive
Sla de Haynes er maar op na. Zo ver ik weet moet er inderdaad motorolie in een bak met overdrive. De bak en overdrive zitten inderdaad zodanig aan elkaar dat het oliegebeuren vrolijk heen en weer kan klotsen en stromen. De motorolie is dunner dan de standaard versnellingsbakolie, en waarschijnlijk is deze dunne olie nodig om een goede werking van de hydraulische functies van de overdrive te blijven garanderen (met name in koude condities).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-08-2002 19:50 #61494 door
Beantwoord door in topic olie overdrive
Er moet inderdaad motorolie in de M41+OD om de eenvoudige reden dat die olie in de OD gebruikt wordt voor de hydraulica. Dat betekent waarschijnlijk wel dat de bak wat eerder versleten is dan een M40 (waar wèl gear-oil/EP-olie in moet) omdat motorolie niet berekend is op extreme drukkrachten die tussen de tanden van de wielen optreden. Nu zijn er meer versnellingsbakken die op motorolie MOETEN lopen on de eenvoudige reden dat de versnellingsbak in het carter van de motor zit! Welke auto? De Mini, daar was gewoon geen andere plek voor de versnellingsbak. Millers maakt speciaal voor die auto een 20W50 motorolie met polymeren die niet kapot gaan onder de druk van de tandwielen van de versnellingsbak waardoor de viscositeit (20W50 dus) langer behouden blijft. Maar voor Volvo geldt: M40: gear oil van minimaal API GL-4, M41+OD: minerale motorolie (15W40), differentieel: hypoid-gear oil van minimaal API GL-5. De API-specificatie van gear oils worden altijd op de verpakking vermeld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-08-2002 13:24 #61493 door
Beantwoord door in topic olie overdrive
Hallo Er moet inderdaad motorolie in de overdrive,met een vicositeit van 15W40 en twee liter !!mvrgr Alexander

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.