draag/reactie arm amazon

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-09-2002 11:58 #56458 door
draag/reactie arm amazon is gemaakt door
In mijn amazon zitten de oude uitvoeringen van de achteras draagarm (platte) en reactiearm. Deze uitvoering laat ter bevestiging draadeinden door rubber schijven lopen. Het lijkt erop, dat ondanks het goed uitzien van de rubber schijven, in dit systeem toch een te royale speling/vering zit zodat de as teveel beweegt bij optrekken en remmen. Als ik na de latere uitvoeringen kijk geeft dit mij een indruk dat e.a. robuuster is met strakke rubber bussen en een bout er dwars doorheen. Heeft iemand ervaring met de oude uitvoering en mijn vermoeden van "te soepel zijn"? Of is er ervaring/aanbevelingen om e.a. stugger te maken door ander materiaal voor de rubbers (poly...)?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-09-2002 19:22 #62088 door
Beantwoord door in topic draag/reactie arm amazon
Mijn Amazon uit '61 is standaard qua rubbers en het ophangsysteem wat je beschrijft, echter heeft IPD sway bars voor en achter met Koni Classic schokbrekers voor en achter welke het rijgedrag aanmerkelijk beter maken.Het typische "kwispelen" wat ook het latere type na '68 vertoond is geheel verdwenen. Volgens mij los je dit niet op door alleen de rubbers te vervangen door poly's.Kan het aanbevelen.Ed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-10-2002 13:33 #62087 door
Beantwoord door in topic draag/reactie arm amazon
Ik weet niet precies wat er met "kwispelen" bedoeld wordt, maar ik ga er even vanuit dat je overstuur bedoelt. Een achteras die slecht op zijn plek gehouden wordt veroorzaakt axle-steer, en dat is niet gewenst omdat het meestal niet overeenkomt met wat de bestuurder in gedachten had. Met name zijdelingse speling is funest. Een "losse" achteras kan overstuur versterken. Bij een goed onderstel en goede banden (!) heeft de Amazon met de latere stangen maar heel weinig de neiging tot overstuur. Zelfs met een gastank achterin moet ik echt moeite doen om de achterkant te laten uitbreken, en dan heb ik echt een nat wegdek nodig. Mijn Amazon staat op de "smalle" 165-banden èn de bussen van de achteras zijn 32 jaar oud. Een Amazon die makkelijk overstuurt moet wel erg slechte bussen of banden hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.