koppelingsplaat, hulpkoppelingcilinder en afstelli

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-11-2002 23:03 #56365 door
Ik heb het volgende probleem met mijn Amazon GT uit 1968 met B20 motor: Het schakelen naar achteruit vindt plaats met een een luid gekraak vanuit de versnellingsbak. Het schakelen van vrij naar de eerste versnelling gaat zwaar, ook het overschakelen naar de overige versnellingen. Dit euvel is door de tijd heen steeds erger geworden. De overdrive werkt wel prima. Er zit voldoende oplie in de versnellingsbak, howel er een piepklien olieverlies is tussen overdrive en bak.Zo'n 20.000 k, gelden heeft de dealer (bij de aanschaf van een 240) een gratis drukgroep en koppelingsplaat gemonteerd en de auto schakelde toen lekker.Dit jaar constateerde ik een lekke hulpkoppelingscilinder en daar heb ik een nieuwe voor gemonteerd (dus geen revisieset).Ik heb de volgende vragen:1. Wat zou er aan de hand kunnen zijn?2. Hoe is dit te verhelpen.3. Hoe bepaal je de juiste afstelling van de hulpkoppelingscilinder, want hoe ik ook draai ik merk weinig verschil.Ron

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-11-2002 23:13 #62421 door
Klinkt als synchromeshringen versleten.Overdrive goed, hulpkoppelingscylinder goed.Zou de bak eronderuit trekken en bekijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-11-2002 01:19 #62420 door
Het lijkt erop dat je met het ontkoppelen de ontkoppelarm niet genoeg beweegt. Je kan de koppeling nog een keer stellen. Daarvoor moet je de hulpcylinder helemaal terug in z'n huis duwen. Daarna moet je de moeren op het pennetje zover uit draaien dat er nog 5 mm tussen de moeren en koppelarm zit. Deze afstand bepaalt de vrije slag. Het kan ook zijn dat je je koppeling nog een keer moet ontluchten. Meestal kun je redelijk snel zien wat er aan de hand is door de koppelarm in de gaten te houden terwijl iemand anders op het koppelpedaal trapt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-11-2002 18:50 #62419 door
Die nieuwe hulpkoppelingscilinder zit me niet lekker.Het ene moment heb ik tijdens het intrappen van het pedaal direct weerstand. Het andere moment heb ik zo'n lange vrije slag, halverwege het inttappen voel ik pas weerstand.Opnieuw ontluchten kan sowieso geen kwaad, maar ik vind het wel vreemd dat ik de ene keer een lange vrije slag heb, en daarna vrijwel geen vrije slag.En voor de duidelijkheid Wietse, de cilinder helemaal terug in het huis duwen is dus richting afstelmechaniek en niet richting ontluchtingsnippel, toch?Ron

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-11-2002 00:13 #62418 door
Ho stop, het is richting ontluchtingsnippel. Wat er nu waarschijnlijk gebeurt is dat je zo'n lange vrije slag hebt dat je de eerste keer koppelen geen weerstand voelt, of pas heel laat. Als je de dop van het vloeistofreservoir draait zul je zien dat het vloeistofniveau bij het terugkomen van het pedaal ongeveer een halve centimeter daalt. Dat is vloeistof die in de hulpcylinder vloeit om het teveel aan vrije slag op te vangen. Als je direct hierna weer koppelt heb je en redelijk stevig pedaal. Na een tijdje wachten heeft de vloeistof echter weer tijd om terug te stromen in het reservoir en begin je weer opnieuw. Je moet dus voorkomen dat in ruststand veel vloeistof in de hulpcylinder zit want die loopt toch weer terug het reservoir in. Dat doe je door tijdens het afstellen de zuiger met afstelpin tot helemaal achterin de hulpcylinder te drukken, dus naar de slangaansluiting en ontluchtingsnippel toe. Daarna kun je de twee moeren op de afstelpin van de hulpcylinder af draaien in de richting van de koppelarm. Waarschijnlijk hoef je niet eens meer te ontluchten. Succes, Wietse.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-11-2002 00:25 #62417 door
Wietse,Bedankt voor je adviezen. Ik heb je tips opgevolgd en inderdaad, de vrije slag was bij veel te ruim.De hulpkoppelinscilinder afgesteld en de bak schakelt zonder enig gekraak lekker soepel en het pedaal voelt stevig aan.Groeten,Ron

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.