schurend geluid t.h.v. versn.bak

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-11-2002 18:11 #56341 door
Ik kwam vandaag van mijn werk terug en wilde mijn amazon voor de deur parkeren. Ineens hoorde ik een scherp schurend (ijzer op ijzer) geluid ter hoogte van de versnellingsbak. Toen er onder de auto werd gekeken en ik de koppeling intrapte waren er vonken te zien die tussen de versnellingsbak en de motor uitkwamen. Wat is dit voor probleem en wat is de oplossing?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-11-2002 08:22 #62477 door
Beantwoord door in topic schurend geluid t.h.v. versn.bak
In eerste instantie denk ik dan aan een koppeling die tot op de draad is versleten, waardoor de staalplaten elkaar raken, ipv dat er nog koppelingsvoeringsmateriaal tussen zit. Dus dat wordt een nieuwe koppeling en kan je gelijk je vliegwiel weer vlak laten slijpen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-11-2002 08:24 #62476 door
Beantwoord door in topic schurend geluid t.h.v. versn.bak
Peter,Het lijkt mij duidelijk dat er iets niet in orde is met je koppeling. De oorzaak van de vonken kan divers zijn. Je platen kunnen zodanig versleten zijn (of het voeringmateriaal is losgeraakt) dat je staal op staal krijgt. Er kan een stuk van de drukgroep zijn afgebroken, dat bij het bedienen van de koppeling tegen ander metaal aan schuurt. En ga zo maar door. De enige oplossing is de bak met koppelingshuis demonteren en kijken wat er loos is. Rijden lijkt mij in dit geval niet echt verstandig, want je weet nooit hoe het zich met de tijd verder ontwikkelt of verergert.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-11-2002 16:34 #62475 door
Beantwoord door in topic schurend geluid t.h.v. versn.bak
het zullen de koppelingsplaten waarschijnlijk niet zijn ,de vonken worden gezien als koppeling ingetrapt is.... ,lijkt dus mmer op losse bouten o.i.d. kort om bak moet er af...)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.