olie overdrive

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-11-2002 11:06 #56298 door
olie overdrive is gemaakt door
Mijn 1800S van 1964 (die ik pas heb) kan in alle versnellingen in de overdrive gezet worden(waarschijnlijk elektr. niet goed geschakeld).In de 1e en 2e versnelling (met de overdrive aan - wat dus eigenlijk niet hoort) slipt de aandrijving. Hoe kan dat overigens?Zonder de overdrive ingeschakeld is er geen sprake van slippen. Onder de auto gekeken kon ik geen vuldop voor de overdrive vinden. In de versnellingsvak zelf moest behoorlijk wat olie bijgevuld worden.In het Autobooks workshop manual staat dat er in de bak SAE 80/90 olie moet en in de overdrive SAE 30. Begrijp ik goed dat er in het geval van een versnellingsbak met overdrive (daar ik geen vuldop voor de overdrive-olie kan vinden) in de versnellingsbak ook SAE 30 bijgevuld moet worden?Welke olie dan kennelijk vanuit de versnellingsbak naar de overdrive dient te vloeien?Bedankt vast voor de moeite - groetend Rolf van Lubeck (Alkmaar)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-11-2002 11:30 #62593 door
Beantwoord door in topic olie overdrive
O-drive wordt inderdaad bijgevuld via de versnellingsbak. Denk er om: nooit 80/90 in een versn.bak+overdrive, anders gaat de o-drive slippen. 80/90 in nl. te vet. Weet je zeker dat er alléén SAE 30 in jouw bak/o-drive zit, dan is de o-drive versleten en/of defect. zit er misschien toch 80/90 in, dan maar allereerst verversen met SAE 30 (zelf rijd ik al jaren met gewone motorolie (15-50) in de bak. gaat prima.DENK ER OM: NIET achteruit rijden met ingeschakelde O-drive, dus kijk uit nu de (uit-)schakeling defect is. Ik heb het nooit geprobeerd, maar deze waarschuwing duikt telkens weer op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-11-2002 22:01 #62592 door
Beantwoord door in topic olie overdrive
hij slipt omdat de pomp in de o.d. niet genoeg druk heeft ivm. het toerental, hij wordt nl. aangedreven door een nok op de uitgaande as van de versnellingsbak, dus hoe hoger de snelheid, hoe hoger de druk ( tot op zekere hoogte).slippen van je o.d. is het slechtste wat een o.d ongeveer kan overkomen ( behalve achteruit proberen te rijden met ingeschakelde o.d.).en de olie in een bak met o.d. is hoe vreemd dit ook klinkt motorolie ( aanbevolen ) en loopt via de versnellingsbak door naar de o.d. het beste is om de olie die er nu in zit zo snel mogelijk af te tappen en te vervangen door de voorgeschreven motorolie !ik heb gelezen dat millers classic versnellingsbak olie het ook goed doet, maar daar heb ik geen ervaring mee.volvogroet, gijs

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-11-2002 20:53 #62591 door
Beantwoord door in topic olie overdrive
frappant dat deze vraag telkens weer terug komt.Mijn ervaring na alle goede adviesen is gebruik Millers versnellingbak olie ( gebuik deze al meer als een jaar zonder problemen).Deze olie wordt ook door de expert (Flok Boer van nordrive)op dit gebied aanbevolen.Gebruik je toch motor olie neem dan wel goede olie ( geen Gamma dus )anders gaat deze schuimen en heb je de hele onderkant van je auto in no time onder de olie zitten.De olie schuimt dan n.l via de ontluchting van de versnellingsbak eruit.Voordeel hiervan is wel dat je auto daar niet meer roest. Succes John.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-11-2002 11:38 #62590 door
Beantwoord door in topic olie overdrive
Even over waarom Milers hiervoor een olie heeft die het meest geschikt is. Bij toepassingen met tandwielen wordt normaal EP-olie gebruikt. EP staat voor extreme pressure, oftewel hoge druk, die tussen tandwielen ontstaat en waar gewone motorolie niet tegen bestand is. De polymeren-strengen die multigrade motoroliën hun viscositeits-bereik geven worden tussen de tandwielen kapotgescheurd. EP olie is daar wel tegen bestand, maar daar bestaat ook nog een verschil in: API GL-4 en GL-5. GL-5 is voor nog zwaardere toepassingen zoals hypoïdale vertanding, het differentieel dus. Voor een M40 versnellingsbak of het stuurhuis voldoet GL-4. Aangezien de overdrive op motorolie loopt moet de M41 het noodgedwongen ook met motorolie doen. Maar er is nog een versnellingsbak die dat moet omdat die in het oliecarter van de motor "woont". De kenners weten al over welke auto ik het heb: de Mini, daarbij was er simpelweg geen andere plek dan het oliecarter om de versnellingsbak te plaatsen. Millers heeft speciaal voor de Mini een motorolie ontwikkeld met een verhoogde weerstand tegen het versneld verouderen tussen de tandwielen van de versnellingsbak. En die eigenschap maakt hem nu juist ook geschikt voor de M41+OD.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-12-2002 01:21 #62589 door
Beantwoord door in topic olie overdrive
Ik lees nu voor het eerst dat de M41 en o.d het beste of motorolie of Millers moet hebben.Ik rijd met mijn overdrive al zo'n 30.0000 km met Castrol versnellingsbakolie, SAE 80. De vorige eigenaar deed dat ook 5 jaar lang en ik kan er geen narigheid van ontdekken.Toch nog overstappen op de dikkere olie dus?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.