overdrive

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-01-2003 20:56 #56205 door
overdrive is gemaakt door
Hallo. Ik heb een overdrive op de kop getikt en wil die onder mijn (gedemonteerde) 122S met B20 motor doen. Ik heb nu nog een M40 bak eronder zitten, moet ik nu ook een ander tandwieltje van de km-teller (aan de rechterzijde van de overdrive) monteren zodat de km teller goed aangeeft of kan het tandwieltje van de overdrive blijven zitten? wie kan mij dat zeggen?Alvast bedankt en de groeten, Marco Nas.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-01-2003 00:33 #62918 door
Beantwoord door in topic overdrive
Marco. Die M40 bak kan je niet gebruiken met een overdrive, de steekas is te kort en nog een heleboel andere problemen.... Zoek een goede M41 bak en sluit de kilometertellerkabel aan op de overdrive met het tandwieltje dat er al in zit. Het tandwieltje is uitwisselbaar om de verschillen in overbrenging op de achteras op te vangen, de versnellingsbak heeft er geen invloed op aangezien de draaisnelheid van het tandwieltje direct afhankelijk is van de draaisnelheid van de cardan-as.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-01-2003 20:16 #62917 door
Beantwoord door in topic overdrive
Ik neem aan dat je ook een M41 en een kortere cardan op de kop hebt getikt... Het tandwieltje in de overdrive (of in de M40, maakt niet uit) hangt af van het differentieel dat die oorspronkelijk aandreef. Als je een korte overbrenging hebt (Combi) dan is dat een ander tandwieltje dan bij de lange (sedan/coach) overbrenging. Je moet dus weten van welke achteras de overdrive losgekoppeld is. Maar misschien werd de overdrive maar op één van beide typen gebruikt, dat moet je aan de kenners vragen (niet aan iemand als ik die gewoon 140 km/u rijdt met een M40, mijn B20A is trouwens bij 135 km/u stiller dan bij 110 km/u).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-01-2003 13:14 #62916 door
Beantwoord door in topic overdrive
Lennard, dat kan ik be-amen. Ik rij ook in een b20a met m40 en bij de 100 km uur is het rustig, tussen 100-120 wordt je rustig aan doof en va 120 valt de herrie relatief weer terug. Ideaal dus!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-01-2003 19:45 #62915 door
Beantwoord door in topic overdrive
Dat was me deze vakantie in de bergen ook al opgevallen. Je rijdt daar bergop met véél hogere toeren dan in ons vlakke landje omdat de motor het anders heel gewoon niet redt. Boven een bepaald (hoog) toerental had ik telkens de indruk dat de onbalans die een B20 nu eenmaal meer heeft dan een B18 (t.g.v. zwaardere zuigers in de B20 misschien?) uitvlakte. In de bergen is het echt compleet anders dan in Nederland. Hier rijd ik op trekkracht met weinig toeren (een B20A heeft iets meer trekkracht dan een B20B (!) bij een gunstiger toerental). In de bergen rijd ik op vermogen (waarvan de B20A niet zoveel heeft, 82 DIN-pk tegenover 100 DIN-pk voor de B20B (dat is resp. 90 SAE-pk en 118 SAE-pk, maar dat zijn getallen gemeten zonder uitlaat en luchtfilter, op de werkelijkheid niet van toepassing dus). Het max. vermogen zit veel hoger in het toerengebied, waar het max. koppel dat de motor levert al is afgenomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-01-2003 00:00 #62914 door
Beantwoord door in topic overdrive
Originaliteit.... zucht, maar niet echt.De 122 heeft nooit een B20 gehad.De auto's met overdrive af-fabriek hadden een zg. korte achter-as overbrenging, 4,56:1, zodat ze sneller waren in de sprint, maar vanwege het extra verzet toch niet langzamer in topsnelheid.De 122 met M40 heeft een achter-as met 4,10:1 , dus grote stappen, snel thuis.Nu heeft een B20 meer koppel dan een B18 en kan dus die traagheid makkelijker overwinnen, toch verlies je misschien iets in acceleratie, maar je zult winnen in topsnelheid.Hoe dan ook, gaan in ieder geval de decibellen omlaag.Ik ben geen techneut, de oorspronkelijke vraag over het tandwieltje kan ik niet beantwoorden.Siang Phoa

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-01-2003 21:58 #62913 door
Beantwoord door in topic overdrive
Allemaal bedankt voor jullie reactie. Als ik Wietse en Lennart goed begrijp, zit ik goed. De overdrive komt van onder een P1800 en gaat onder een amazon sedan. (ik heb dus ook de versn.bak van een P1800, kan geen type- aanduiding vinden)Ik begrijp dat ik dus niet het tandwieltje hoef te vervangen, klopt dat? Nogmaals bedankt, groeten van Marco.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-01-2003 20:33 #62912 door
Beantwoord door in topic overdrive
Marco,gewoon trial and error,Ik heb een overdrive vanonder een 140 onder mijn amazon 122S '63 gemonteerd. Dik 6000 km op en neer naar de Noordkaap en de kilometers gecontroleerd met de borden langs de weg. Nagenoeg geen afwijking op die afstand. Ennuh ik heb geen tandwieltje verwisseld (geel).groeten Ruud

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.