brom van achteren
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-01-2003 08:28 #56204
door
brom van achteren is gemaakt door
Bij bepaalde snelheden (nl. tussen 70 en 80, rond de 100 en net boven de 120) hoor ik midden achter uit de auto een diepe dreunende brom (amazon combi '67 B20 met overdrive). Zowel bij accellereren, constant rijden, afremmen als bij koppeling ingetrapt, in de vrij etc. Ik heb het idee dat het langzaam erger begint te worden, en als je constant in die brom 'zit' dan begint het irritant en vooral vermoeiend te worden.<br>Heeft dit met het cardan te maken? En zo ja wat moet daar dan waarschijnlijk aan gebeuren?<br>Bedankt, <i>Marko</i>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-01-2003 09:02 #62926
door
Beantwoord door in topic brom van achteren
Niets is zo moeilijk als het exact beschrijven van 'geluid'; de juiste diagnose is vaak nog een stapje lastiger. Ik probeer wat: zelf heb ik met de Amazon ook een dergelijk geluid (diepe brom) gekend, wel bij iets lagere snelheden en bij het snel nemen van rotondes veranderde het geluid even t.g.v. de dwarskrachten. Bleek uiteindelijk om ingevreten steekaslagers te gaan; vervangen is een relatief eenvoudige ingreep. Zijn die lagers (en de wiellagers) echter in orde, dan zou het probleem in de cardan kunnen zitten. Maar wie weet komen er nog andere oplossingen.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-01-2003 09:28 #62925
door
helaas is het nog niet mogelijk via het forum ook geluid te laten horen. ik ben het dan ook volledig eens met pieter.ik vraag mij af of de brom met name afhankelijk is van het motortoerental of van de rijsnelheid, oftewel hoor je de brom ook als de auto stil staat en er gas wordt gegeven? Zo ja, hou dan de uitlaat eens dicht aan de achterzijde en laat was gas geven. je hoort dan vanzelf of bv de uitlaat lek is. hoor je stilstaand niets, dan is 'het' de aandrijving met de aandrijfas als grote verdachte ( zie ook Haynes).groet, henry
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-01-2003 11:39 #62924
door
Het brommen is niet afhankelijk van het motortoerental, en ook niet merkbaar anders bij richting veranderen. Wel is het iets sterker als de aandrijfas niet door de motor belast wordt (dus bij vaart minderen, zowel in de vrij/koppeling ingetrapt als gewoon bij gas loslaten).<br><i>Marko</i>
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-01-2003 12:26 #62923
door
verdenking aandrijfas toegenomen, met name de kruiskopeling(en), eventueel het tussenlager en/of schuifstuk. Ik zou de aandrijfas zeker allereerst op speling (laten) controleren alvorens in andere reparaties te investeren. als je weet waar je op moeten letten, is speling in de aandrijfas meestal relatief eenvoudig vast te stellen, (liggend) onder de wagen. bij twijfel is demontage alsnog noodzakelijk.Ik ga er daarbij vanuit dat de as geen 'opdonder' heeft gehad en daardoor krom is. Geleidelijke toename van de brom, wijst hier ook niet op, veel meer op slijtage.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-01-2003 08:22 #62922
door
Ik heb een combi met overdrive en sportuitlaat, en bij mij treed de brom (buiten het extra geluid van de uitlaat) tussen 95 en 105 km/h uur op. Ik heb met andere Amazonrijders het hier ook over gehad, en nagenoeg iedereen heeft er "last" van. Ik denk dat het een kwestie van resonantie is. Dat er bij een bepaalde snelheid een bepaalde geluidsgolf ontstaat die in de klankkast tussen bodemplaat en wegdek blijft "hangen". Een betere verklaring heb ik hier op dit moment niet echt voor. Mijn vorige Amazon (sedan) had dit verschijnsel ook, bij beide auto's kon de aandrijfas het probleem niet zijn (nieuwe kruiskoppelingen, tussenlager en ophangrubbers van uitlaat en motor/versnellingsbak), en voor de rest bij beide een stille achteras met relatief nieuwe kogellagers. En als iemand anders een ander idee heeft dan houd ik mij aanbevolen.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-01-2003 13:26 #62921
door
op mijn amazon 65 was de cardanas na het vervangen van de kruiskoppeling niet 100% goed gemonteerd, en had vanaf 70km/uur ook gebrom/gezoem/gekletter. Nadien nog eens onder de wagen gekropen om de boel opniew in elkaar te zetten ... en weg is het geluid. Succes
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-01-2003 20:39 #62920
door
Ik voeg even toe. Mijn Combi uit 66 heeft ook een brom. Ik heb zelf het idee dat het meer linksachter dan rechtsachter zit. Ik ga binnenkort even bij mijn garage langs en laat het ze eens horen. Ik zal proberen er aan te denken zijn bevindingen hier te plaatsen (er aan denken: ik ken mijzelf
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-10-2010 14:10 #62919
door
brommen vanuit de achterkant komen (als de vrouw niet achterin zit
) meestal van ,of de wiellagers(geluid veranderd dan bij richtingveranderen)of van het cardan...