achterwiel ii

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-02-2003 20:43 #56151 door
achterwiel ii is gemaakt door
Op 22 januari stelde ik de vraag wat bij een achterwiel een tsjk-geluid kan maken als ik door een bocht rijd. Ik heb vandaag voor het eerst tijd gehad om er naar te kijken. Eerst maar eens de laatste tip uitgeprobeerd die ik de vorige keer kreeg: wiel wisselen. Na het linker achterwiel gewisseld te hebben met het reservewiel was het al een stuk stiller, maar in bochten was het geluid nog steeds niet verdwenen (nu alleen nog bij bochten naar rechts). Toen het linker voorwiel naar achteren en het linker achterwiel naar voren (en reservewiel weer terug in achterbak). Nog steeds een schurend geluid van een stilstaand tegen een draaiend deel in bochten. Tegelijkertijd begon het linker voorwiel bij snelheden vanaf 105 km/u behoorlijk te hobbelen. Nu vermoed ik dus dat ik twee problemen heb: wiel uit balans èn iets niet helemaal pluis met de trommel/rem/lager. Maar eigenlijk denk ik het lager uit te kunnen sluiten want een versleten lager klinkt volgens mij anders.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-02-2003 08:38 #63113 door
Beantwoord door in topic achterwiel ii
wellicht heeft het (achterwiel)lager te veel speling. laat zich eenvoudig controleren met opgekrikt wiel.kun je gelijk nagaan of de velg niet te veel slingering vertoont. linkervoorwiel maar weer terugplaatsen en tzt de balans maar eens (laten) controleren als de (andere) ellende achter de rug is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-02-2003 20:58 #63112 door
Beantwoord door in topic achterwiel ii
Het wiel is opnieuw gebalanceerd (en dat was nodig ook). Ik heb ook de trommels van beide wielen getrokken en bekeken. Van het linker achterwiel werkt het zelfstelmechanisme niet erg soepel. Maar erger nog was de ontdekking van twee groeven in de trommel. Ik heb het bonded-type remschoen, waar dus geen klinknagels in zitten. Maar toch zit er iets hards in de remvoering van het linker achterwiel dat verantwoordelijk is voor de groeven. Het rechter achterwiel had trouwens ook groeven in de trommel, maar die zijn er waarschijnlijk in het verleden al in gekomen omdat ik geen ongerechtigheden in het frictiemateriaal van die rem kan vinden. Na hermontage (waarbij uiteraard nieuwe splitpennen gebruikt zijn) is het tsjk-geluid uit het linker achterwiel verdwenen. Blijft overigens wel zaak om de remmen op korte termijn te vernieuwen.Ik vraag me alleen af of ik zowel de remschoenen als de trommels moet vervangen of alleen de schoenen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-02-2003 07:46 #63111 door
Beantwoord door in topic achterwiel ii
Lennard,Volgens mij staat er in de boeken (o.a. Haynes) een minimale dikte voor de remtrommels voorgeschreven. En tot die maat kan je de trommels probleemloos uit (laten) draaien. Een kleine groef die eventueel overblijft lijkt mij niet echt problematisch, dus perse uitdraaien tot de minimale maat om die laatste groef er uit te krijgen lijkt me overdadig.Succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-02-2003 17:25 #63110 door
Beantwoord door in topic achterwiel ii
Ik kan alleen mijn trommels niet missen aangezien het mijn enige auto is. Maar het VOD verkoopt trommels voor EUR 78,05 per stuk, en ik denk dat uitdraaien niet veel goedkoper zal zijn. Aan de ene kant wil ik vanwege de kosten alleen de remvoeringen vernieuwen, aan de andere kant zijn remmen wel héél belangrijke dingen waar ik niet op wil besparen. Maar nu is het wel zo dat de achterremmen bij mijn Amazon maar voor ongeveer 30% een bijdrage leveren in de remkracht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.