5 versnelingen of overdrive in amazon

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-02-2003 21:27 #56093 door
Ik zou graag willen weten wat het ongeveer gaat kosten om een amazon om te bouwen van een 4 naar een 5 bak. Graag tips en adressen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-02-2003 22:37 #63354 door
Beantwoord door in topic 5 versnelingen of overdrive in amazon
Het is lastig om een 5-bak uit de latere Volvo typen te monteren aangezien het koppelingshuis niet past.Wat vaker wordt gedaan is een M41 met overdrive te monteren dit kan wel op je huidige koppelingshuis.Helaas wordt het spul schaars en prijzig, ook dien je een schakelaar en switch op de bak monetern om de overdrive via de solenoide (electrisch) in te schakelen.Zelf heb ik nog nooit een 5-bak op een Amazon gemonteerd, wie biedt ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-02-2003 22:58 #63353 door
Beantwoord door in topic 5 versnelingen of overdrive in amazon
Voor de problematiek en mogelijkheden van het monteren van een 5-bak uit bv 240 moet je bij Huke Basart zijn. Ik heb er zelf geen ervaring mee of nadere info over.Bij montage van een eigentijdse overdrive is de toerenval 1000 tpm en dat merk je behoorlijk op je trommelvliezen, nogmaals, hoe dat zit bij een 5-bak weet ik niet.Wie vertelt hier meer over?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-02-2003 00:21 #63352 door
Beantwoord door in topic 5 versnelingen of overdrive in amazon
2 of 3 jaar geleden stond er iemand op de beurs die koppelinghuizen aanpaste voor versnelingsbakken uit latere volvo's meen ik.Is er iemand die hier ervaring mee heeft?Hoe test je een overdrive?(kun je dit wel zelf)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-02-2003 19:09 #63351 door
Beantwoord door in topic 5 versnelingen of overdrive in amazon
het testen van een overdrive is natturlijk pas actueel als je bak herrie maakt of de overdriev slipt of niet goed inschakelt of olie lekkage.Periodiek onderhoud, in de zin van reinigen filter(s), is meestal voldoende en de olie in de gaten houden.Als hij slipt moet de band worden vervangen,electrische problemen (switch en/of soleniode) komen voor. Meestal gaat de bak er eerder aan dan de overdrive.Toch is goed testen alleen mogelijk op de werkbank als alle genoemde redenen van falen zijn gechekt, dan moet-ie dus uitelkaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-02-2003 20:06 #63350 door
Beantwoord door in topic 5 versnelingen of overdrive in amazon
Wat het precies gaat kosten weet ik niet. Ik weet wel dat het om heel veel geld gaat. Ik ben een overdrive daarom als een luxe gaan beschouwen en niet als een noodzaak. Ik houd van spartaanse auto's, en een standaard Amazon (B20A en M40) past het beste in mijn straatje. Misschien verbaast het je, maar het is mijn enige auto èn ik rij er dagelijks mee over de snelweg.De eenvoudigste en duurste oplossing is het M41+OD combo. Een versnellingsbak uit de 200-serie met OD is goedkoper, maar het prijsverschil wordt weer deels opgegeten door het laswerk aan de cardantunnel. Die moet verbreed worden om de 200-serie-bak te laten passen. Huke Basart kan je er inderdaad meer info over verschaffen. Of er conversies bestaan naar een moderne 5-bak weet ik niet, maar als je een V8 in een Amazon krijgt zal dat met een versnellingsbak ook wel lukken...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.