cardan-as ongelagerd?

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-03-2003 10:04 #56083 door
cardan-as ongelagerd? is gemaakt door
Al een tijdje merkte ik dat mijn V.Am 68 B20a bij het acceleren net op het trajcet 5-10 km/u trildde en rammelde. Langzamer hand begon de auto op 30 km/u een klein beetje te trillen. Al dan niet in een versnelling naar keuze... Nu ben ik eens lekker onder de auto gaan liggen en heb ik een paar keer aan de cardan as getrokken en dit ding zit niet echt vast of zo. Ongeveer onder de achterbank loopt de as door een ring waarin de as ongeveer 0,5-1 cm per kant kan uitwijken. Is dit normaal (waarschijnlijk niet) hoe los ik dat op en kan het kwaad dat ik nog steeds met de auto rond rij. Overigens... hij trilt nu op allerlei snelheden, soms wel en soms niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-03-2003 10:34 #63416 door
Beantwoord door in topic cardan-as ongelagerd?
het steunlager van de '68-ers zitten in een rubber ring, en in die ring zit een metalen lager. de rubber ring mag iets speling hebben zo ver het rubber, dat in goede staat moet zijn dat toelaat, doch niets meer dan dat. het lager zelf, moet uiteraard spelingvrij zijn. Is het steunlager in goede staat, kijk dan ook eens goed naar de kruiskoppelingen, die moeten wel absoluut spelingvrij zijn. Het lijkt me niet verstandig hier nog verder mee door te rijden, de trilling is daarvoor te heftig (aan het worden) zo te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-03-2003 11:32 #63415 door
Beantwoord door in topic cardan-as ongelagerd?
Ik zou de as even wegbrengen naar een professioneel bedrijf voor aandrijfassen. Zij kunnen kruiskoppelingen vervangen en daarna de as uitbalanceren, iets wat bij de meeste assen hard nodig is. Dit veranderd je auto volledig in een trillingsvrije auto, bij elke snelheid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-03-2003 11:39 #63414 door
Beantwoord door in topic cardan-as ongelagerd?
Kortom niet teveel zelf aan rommelen, maar even laten doen. Wie kent er een adres daarvoor in de regio Utrecht en wat voor bedragen moet ik een beetje rekenen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-03-2003 11:56 #63413 door
Beantwoord door in topic cardan-as ongelagerd?
je kunt terecht bij Terberg, ijsselstein. Balanceren plus richten, wat overigens niet hielp, kostte mij enkele jaren geleden NLG 200,- Gereviseerde assen worden geleverd door o.m. Nova classica te Leeuwarden. Ik heb zelf een goede goede gebruikte gekocht bij Nordicar. Nu eerst maar eens de diagnose stellen. succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-03-2003 12:01 #63412 door
Beantwoord door in topic cardan-as ongelagerd?
Hoe kan ik precies de diagnose stellen van wat er mis is. Ik weet dat ik de as een aardig eind op en neer kan bewegen, ik weet dat alles schudt en ik weet dat ik de as af e toe hoor met het wegrijden (het geluid van een tik op een holle metalen buis)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-03-2003 12:11 #63411 door
Beantwoord door in topic cardan-as ongelagerd?
de kruiskoppelingen moet je onder de wagen controleren, stuk voor stuk door de delen waar de kruiskop. zitten, ten opzicht van elkaar te bewegen. speling kun je dan voelen en soms ook zien als het heel erg is. zelfde geldt ook voor het middenlager. kom je er niet uit of achter, laat dat dan even weten, dan kom ik wel meekijken. ik woon ook in de regio. de 'tik op metalen buis' doet vermoeden dat het probleem inderdaad een kruiskoppeling is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-03-2003 21:29 #63410 door
Beantwoord door in topic cardan-as ongelagerd?
De 'tik op metalen buis' is ook vaak een versleten spiebaan op het differentieel waar de cardanas op het differentieel geschoven wordt. Het is goed te horen als je eerst een stuk achteruit rijdt en daarna weer naar voren gaat. Een harde 'tik' is het resultaat. Het schijnt te verhelpen te zijn met loctite die de uitgesleten ruimte kan vullen. Of dat klopt weet ik echter niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-03-2003 16:34 #63409 door
Beantwoord door in topic cardan-as ongelagerd?
Zo te horen is je steunlager verrot, is op een brug goed te vervangen. Liggend onder de auto geen aanrader.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-03-2003 10:11 #63408 door
Beantwoord door in topic cardan-as ongelagerd?
Ik las net op het forum dat men het leuk vindt om te lezen wat er met de diverse adviezen is gebeurd. Ik ben het daar mee eens en daarom het volgende. Ik heb een drietal kruiskoppelingen en een steunlager + rubber aangeschaft. Ik heb de auto aan een kant op bokken gezet en ben met een pneumtaische boor de 2X4 bouten los gaan draaien. Ik heb het achterste deel van de as verwijderd en dacht direct het euvel gevonden te hebben. De achterste kruiskoppeling had veel speling. Uiteindelijk met een beetje moed, beleid en trouw (en een hamer) de kruiskoppeling vervangen. Toen de middelste ook maar gedaan. Door tijds nood het hier maar even bij gelaten en de as terug gezet.....en u raad het al...problem solved. Uiteindelijk zijn we met zijn tweeen 2 uur bezig geweest. Een van de kruiskoppelingen kwam er namelijk echt niet uit, maar in die tijd ook nog snel even de benzine pomp vervangen. Kortom. Het loopt weer als een zonnetje. Bedankt voor de tips en hints! GroetenThijs

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.