olie verversen overdrivebak

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-03-2003 15:15 #56069 door
olie verversen overdrivebak is gemaakt door
Hai,Ik ben bezig een B18B te restaureren, heb de hele M41 bak los en wil `m een keertje schoonspoelen en olie verversen. Zo in de bak te zien zie, voel en hoor ik weinig slijtage dus ik denk dat een keer goed reinigen voldoende is. Kan ik het hele verhaal gewoon gaan spoelen met Petroleum en daarna weer (2 maal) olie(millers Mini SAE 30) verversen? Heb ergens gelezen dat da slecht kan zijn voor de hydrauliek van de OD.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-03-2003 06:43 #63453 door
Beantwoord door in topic olie verversen overdrivebak
Ik heb dit weekend ook mijn M41 bak geinspekteerd, en geen slijtage of defecten gesignaleerd.Alleen een nieuwe pakking op het deksel gedaan.Spoelen lijkt mij niet nodig, meer zinvol lijkt het om de olie gewoon nogmaals te verversen als je er een seizoen mee gereden hebt.Petroleum wast misschien wel ergens vet uit een lager of een rubber (keer)ring gaat zwellen.Laurent

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-03-2003 13:25 #63452 door
Beantwoord door in topic olie verversen overdrivebak
Beste Laurent, Kan ik `m wel gewoon leeg laten lopen? en daarna opnieuw vullen, heb begrepen dat er geen lucht in de hydrauliek van de OD mag komen. Zit er da ergens een ontluchtingsmogelijkheid of is dat niet nodig?groet,Jasper

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-03-2003 14:23 #63451 door
Beantwoord door in topic olie verversen overdrivebak
Hallo Jasper,Misschien is het bij jouw wel anders, ik heb een M41 bak met een J-type overdrive.Bij mijn weten loopt de olie van de versnellingsbak naar de overdrive als je deze bijvult, in de manual staat altijd wel dat je de olie de tijd moet geven om in de overdrive te lopen, dus niet te snel vullen.Over ontluchten van de hydrauliek heb ik nog nooit iets gehoord of gelezen, maar ik knutsel pas 2 jaar aan oude volvo's dus het zou best wel zo kunnen zijn. De laatse keer dat ik olie heb gewisseld heb ik het via het deksel aan de onderzijde van de overdrive eruit laten lopen en daarna via de motorruimte met een lange benzine slang de olie weer bij gevuld via de bovenste plug op de bak.Tussen de versnellings bak en de overdrive zit bij mij een ontluchtings nippel (bovenzijde )Ik vul pas mijn versnellingbak weer met olie als deze weer onder de auto ligt, zo weet ik zeker dat er de juiste hoeveelheid olie weer in gaat, tot aan het nivo van de bovenste vulplug.Laurent

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.