grommen achteras

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-04-2003 23:16 #55986 door
grommen achteras is gemaakt door
mijn achteras, of aan drijfas gromt, het begint bij 70 km en word steeds erger. kruiskoppelingen zijn vervangen, tussenlager is goed.de auto is een amacombi 1966 b18 plus overdrive, wie weet raad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-04-2003 00:07 #63758 door
Beantwoord door in topic grommen achteras
Arie,is je cardanas ook nog steeds gebalanceerd na het vervangen van het lager en de kruiskoppelingen? Kleine afwijkingen hierin (als objecten die om een as draaien, niet het middelpunt van deze as als hun centripetaal middelpunt hebben, dus dat je een soort van schokbeweging in de draaiing krijgt) kunnen namelijk zorgen voor een zwabbelbewinging van de cardanas. Deze zwabber is het beste voelbaar, wanneer de kracht op de as die tot draaien werkt (zeg maar de kracht van de motor op de as) en de kracht die tot afremmmen werkt (datgene wat de auto tot afremmen aanzet: wrijving) sterk tegen elkaar inwerken, dus bij hogere snelheden. Korter gezegd: het kan zijn dat je cardanas zwabbert doordat hij niet gebalanceerd is bij het vervangen van de kruiskoppelingen. Dit merk je vooral bij hogere snelheden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-04-2003 09:24 #63757 door
Beantwoord door in topic grommen achteras
om te beginnen: zoek een vriend met een AMA die stil is in de aandrijving en leen de aandrijfas. je weet dan zeker of het probleem in de as of in het cardan zelf zit.Tip: na en kleine 10 jaar (!) onvrede over de aandrijfas, ook uitbalanceren en herhaalde vervanging hielp niet, haalde ik 'voor weinig' een goede gebruikte bij Nordicar vandaan. rijdt eindelijk weer héérlijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-04-2003 15:35 #63756 door
Beantwoord door in topic grommen achteras
Weet je zeker dat het je cardanas is?Bij mij bleek het 'grommen' uit het differentieel te komen terwijl ik ondertussen de hele cardanas al zo`n beetje had gereviseerd voor ik daar achter kwam. het konische lager van de ingaande as bleek ingesleten te zijn en wat zijdelingse speling te hebben. Maar een heel klein beetje, maar voldoende om de cardanas uit balans te brengen. Ook bij mij begon ie pas herrie te maken bij ca. 70 km/u.Heel eenvoudig te checken. Er mag geen speling zitten op de inkomende flens van het differentieel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-04-2003 22:33 #63755 door
Beantwoord door in topic grommen achteras
Arie, jou probleem klinkt mij zeer bekend in de oren. ik had dit n.l. ook boven 70 km per uur. Na veel gesleutel aan de aandrijfas kwam ik er uiteindelijk achter dat er een breuk in de staalgordel van een van de achterbanden zat hierdoor was een flinke bult ontstaan op deze band. Na het monteren van 2 nieuwe banden reed onze amazon weer super zoals ze altijd had gedaan. Kortom bekijk ook je banden eens kritisch.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.