koppeling vragen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-04-2003 14:16 #55980 door
koppeling vragen is gemaakt door
Ik ben bezig met het afstellen van de koppeling van mijn amazone (kabel, B20 uit 1968). Deze grijpt namelijk erg hoog aan. Hoeveel kan ik de koppeling strakker zetten? Het busje moet dan toch in de richting van de neus van de auto geschroeft worden?Hoe kun je controleren of je koppeling nog goed is zonder deze te demonteren (op laten komen in bepaalde versnelling ofzo?)?Groet,Guus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-04-2003 17:44 #63779 door
Beantwoord door in topic koppeling vragen
Het busje/bout ACHTER de koppelingspook aan het koppelingshuis kan aangedraaid worden. Je moet je bedenken : met die hendel druk je met een lager tegen een speciale veer in je drukgroep (diafragmaveer) die als ie ingedrukt wordt lost en dus ook ontkoppelt.Door de moer achter die hendel aan te draaien zorg je er dus voor dat de weg die de kabel af moet leggen, om via die hendel de koppelingsplaat te lossen, korter wordt.Gevolg: eerder aangrijpen van het lossen van de koppelingsplaten.Heb je al zo ongeveer alle draad opgebruikt van de as waarop die moer is gesteld, dan heb je een behoorlijke kans dat je koppelingsplaat versleten is. Dat moet dan vervangen worden. Goed verkrijgbaar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-04-2003 09:13 #63778 door
Beantwoord door in topic koppeling vragen
Je vertelt dat je koppeling hoog zit, dus als het pedaal bijna in ruststand is zit het aangrijpingspunt. Dit zou betekenen dat je kabel juist iets losser kan/zou moeten. Er moet sowieso een beetje vrije slag op het koppelingspedaal zitten (zie de handboeken).In jouw geval moet je het busje dus zodanig draaien dat de bedieningshendel van de koppeling op het koppelingshuis "verder" van de motor af komt te zitten.Kan je pas goed (ont)koppelen met het pedaal op de bodem dan geldt het andere verhaal. In dit geval kan ook je koppelingskabel aan het eind van zijn leven zijn (geheel uitgerekt) of kunnen je platen versleten zijn. Maar als het de aangijping dus echt bovenaan plaats vindt, is het een kwestie van afstellen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-04-2003 14:26 #63777 door
Beantwoord door in topic koppeling vragen
Inderdaad de koppeling grijpt aan net voordat het pedaal in de bovenste stand staat. Ik ga het meteen proberen!Groet,Guus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.