rammel bij gas los in 4e versnelling

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-04-2003 15:05 #55970 door
Hoi Volvoliefhebbers,Mijn Amazon van 1967 B18 met gas geeft sinds een maand een onrustbarende rammel. Als ik in de 4e versnelling ongeveer 120-130 km/u rijdt en dan het gas helemaal loslaat (remmen op de motor dus) hoor ik een luide rammel ongeveer ter hoogte van de versnellingsbak. Als ik het pedaal aanraak voel ik ook een trilling. Die rammel houdt weer op als de snelheid tot ongeveer 100 km/u is gedaald. De koppelingsplaten en drukgroep zijn een paar maanden geleden vervangen.De versnellingbak schakelt verder prima, ik denk niet dat het daaraan ligt. Weet iemand misshien wat dit kan zijn?Alvast bedankt voor de moeite.Met vriendelijke groet,Jeroen Dingemans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-04-2003 15:24 #63825 door
Beantwoord door in topic rammel bij gas los in 4e versnelling
Wat je beschrijft zou veroorzaakt kunnen worden door een verrot koplager in je bak.Zolang je de druk op het lager houdt door aan te drijven blijft ie verstard.Bij remmen op de motor =lossen van de aandrijving, keer je de kracht om zodat het lager door z`n speling weer de andere kant opschiet en een rammel geeft.Dat lager heeft weinig met het schakelen te maken, alleen als dat lager dusdanig is versleten dat de 4e versnelling niet meer in te schakelen is zou het kuren moeten geven. maar dan hoor je je bak al wel een tijdje.Dat je `m vooral hoort bij de 4e heeft er mee te maken dat dat versnellingstandwiel op de inkomende (prise-)as zit. Als je goed luistert moet je het ook (lichter) kunnen horen bij motorremmen op 3e v. (Daar zit een tonlager tussen wat de ergste klap opvangt.)Te checken door de bak eronderuit te halen, de lagerkap aan de voorzijde te verwijderen en eens te voelen aan de inkomende as. Mag niet meer dan een fractie speling hebben.Hoop voor je dat het wat simpelers is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-04-2003 22:05 #63824 door
Beantwoord door in topic rammel bij gas los in 4e versnelling
Ik zou allereerst er eens onder kruipen en met de hand eens enorm rammelen en schudden aan allerlei delen onder de auto. Met name de uitlaat en de steunen daarvan lijken me een een onderzoek waard. Vooral er met een vuist op slaan en trillingen proberen te veroorzaken!Hoop voor je dat het zoiets simpels is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-04-2003 12:14 #63823 door
Beantwoord door in topic rammel bij gas los in 4e versnelling
is bij vervanging van de koppelingsplaten e.d., ook het toplager dat in de krukas zit vernieuwd? dit advies komt in de literatuur geregeld voor omdat juist dit toplager de neiging heeft snel de geest te geven als alleen de drukgroep plus platen worden vervangen en niet dat kleine toplagertje. ik weet niet welke verschijnselen een degelijk defect lagertje geeft. iemand anders wellicht?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-04-2003 17:33 #63822 door
Beantwoord door in topic rammel bij gas los in 4e versnelling
Normaalgesproken vervang je twee lagers als je de koppeling vervangt. Dat is de drukgroep-lager en de pilot-bearing (ik denk dat in het NL daarmee het top-lager bedoeld wordt). De pilot bearing is het kleine lagertje in de vliegwiel waar de prise-as-uiteinde tegen rust.Mocht dit alles niet de oorzaak zijn, kijk dan eens naar de staat van de distributietandwielen. Die laten ook een geklepper horen bij gas loslaten als het fiber wiel bijna versleten is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-04-2003 22:34 #63821 door
Beantwoord door in topic rammel bij gas los in 4e versnelling
Jasper, Peter, Henry en lennard bedankt voor jullie tips. Ik heb helaas niet zoveel verstand ervan, bovendien heb ik geen brug of garage om eenvoudig de versnellingsbak eronderuit te kunnen halen. Ik de auto al gecontroleerd op andere loszittende onderdelen, maar ik kon niks vinden.Die koppelingsschijven zijn vervangen door "Vespa Amazon Service" in Delft waar ik overigens goede ervaringen mee heb. Ik neem aan dat de monteur versleten lagers direct mee heeft vervangen of anders mij verteld had dat deze zijn versleten.Lennard, ik hoop dat ik niet dom overkom maar ik heb nog niet zo lang een auto, laat staan een amazon. Maar waar vind ik die distributietandwielen?Groeten JeroenGroeten Jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-04-2003 22:42 #63820 door
Beantwoord door in topic rammel bij gas los in 4e versnelling
Aan de voorkant van de motor. Als je rechts langs het ventilatorblad naar beneden kijkt zie je een soort deksel. Daaronder zitten de distributietandwielen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-04-2003 10:19 #63819 door
Beantwoord door in topic rammel bij gas los in 4e versnelling
lijkt me verstandig dan met de AMA nog eens langs te rijden bij Vespa amazon service. een beetje monteur moet vrij snel een diagnose kunnen stellen , per slot van rekening hebben onze volvo's niet de meest complexe techniek. is het geluid plotseling ontstaan, dan lijkt een relatie met het vervangen van de koppeling zeker niet onwaarschijnlijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.