automaat

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-04-2003 17:59 #55941 door
automaat is gemaakt door
Hallo Volvo forumers,sinds een week de trotse eigenaar van een 164E met automaat.Nu blijkt bij het rijden dat de automaat pas vrij hoog in de toeren ( ca. 3000 ) pas doorschakeld naar een hogere versnelling.Bij sportief rijden niet zo'n probleem maar bij een wat rustiger rijstijl nogal hinderlijk. Mijn vraag hierbij is er aan een automaat bak nog wat af te stellen cq bij te regelen, en zo ja wat dan te doen in dit geval?groeten, john

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-04-2003 19:23 #63951 door
Beantwoord door in topic automaat
Nu weet ik niet zo heel veel van automaten, maar mijn ervaring met een C4 (automaat van Ford in o.a. de 1966 Mustang V8) hangt dat af van hoe het gaspedaal wordt ingetrapt. Diep intrappen leidt tot een hoger toerental voordat de automaat naar de volgende trap schakelt dan bij minder diep intrappen. Plots diep intrappen van het gaspedaal leidt tot kick-down. De automaat gaat bij rustig rijden snel naar de hoogste trap (3e), maar we hebben het over een 4,7 l V8, dus die heeft aan koppel geen gemis. Maar ik kan me ook niet voorstellen dat een B30 koppel mist...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-04-2003 21:40 #63950 door
Beantwoord door in topic automaat
het probleem is nu juist dat de kick-down wel werkt, maar het niet goed gaat bij het rustig rijden waarbij die dan niet snel doorschakeld en dan als een dwaas staat te gieren (circa 3000 toeren).Laat je dan het gas even los dan schakeld die alsnog.Erg onhandig als je veel stadsverkeer hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-04-2003 08:36 #63949 door
Beantwoord door in topic automaat
Mijn zwager heeft een 164 automaat, ik rij er niet vaak in want geef mij maar mijn 544 met het schakelpookje, maar kan me herinneren dat ik er ook aan moest wennen...zal het eens nakijken of je die bak kunt stellen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-04-2003 10:55 #63948 door
Beantwoord door in topic automaat
Zit er niet ergens een koppeling tussen de bak en het spruitstuk-vacuum waardoor de automaat weet of hij/zij versneld moet opschakelen of moet kick-downen?? Als dit zo is heb je hiermee misschien de oorzaak van je late schakelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-04-2003 19:31 #63947 door
Beantwoord door in topic automaat
Volgens Haynes heeft de Borg Warner Type 35 een down-shift cable met afstelmogelijkheid, maar deze is bedoeld voor kick-down. Verder wordt er niet gesproken over een spruitstukvacuum. De Ford C4-automaat waar ik het over had in het vorige bericht heeft die wèl een. Verklaart misschien ook waarom er zo vaak ombouw van BW Type 35 naar M40/M41+OD plaats vindt bij Volvo's!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-04-2003 00:12 #63946 door
Beantwoord door in topic automaat
De BW35 heeft geen spruitstuk vacuum, het opschakelen is inderdaad afhankelijk van de pedaaldruk en het moment van kickdown is middels de kabel afstelbaar.Hoeveel km heeft de bak gelopen ? ik zou eerst de olie controleren (kleur, nivo) bij stationairloop (!) dus niet als de motor uitgeschakeld is.Mocht je er niet uitkomen neem dan contact met me op, ik heb het Green Manual van Volvo van de BW35 voor de afstelgegevens.Tenslotte mijn bak schakelt veel beter met de nieuwe Auto DX II olie van Penrite(slechts 30000km na revisie) ipv de ATF

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-04-2003 21:10 #63945 door
Beantwoord door in topic automaat
Ed,kan je zomaar een ander type olie in je automaat gieten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-04-2003 21:47 #63944 door
Beantwoord door in topic automaat
Het is niet echt een ander type, hij heeft wat andere specificaties maar wel door Penrite gemaakt voor de BW35/ZF en amerkaanse bakken en jaargenoten.Veel discussie is er geweest over het wel of niet vervangen van automatenolie,ik vervang oedere 4 jaar.De huidige overtuiging is dat olie wisselen de levensduur van je automaat aanmerkelijk verlengd.Bij mijn "E" loopt het toerental(tot 6000) en de temperatuur fors op bij kruissnelheden. We weten dat de BW35 niet heel erg sterkm is dus wat extra "care" kan geen kwaad.Ik zag het aan de kleur van de olie en merkte het aan het schakelen dat de olie moest worden vervangen en inderdaad de nieuwe olie beter en "zachter" schakelt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-04-2003 22:00 #63943 door
Beantwoord door in topic automaat
Heb de olie van de automaat afgelopen week vervangen, maar als je de bak laat leeglopen blijft er nog ca. de helft in de koppelomvormer zitten.Had al 8 liter ATF gekocht, zoals opgegeven in de boeken, bleek er maar 4 liter in te gaan. Heeft overigens niets geholpen.Bij 6000 toeren, wat mijn "E" nog niet gehaald heeft, heb je volgens mij wel een enorme bak herrie in je auto???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.