combi banden+spanning

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-05-2003 23:53 #55831 door
combi banden+spanning is gemaakt door
Er is in het verleden al veel gezegd over typen banden en -spanning, maar ik heb niet iets specifieks voor combi's gelezen. Een combi is van achter veel zwaarder, zeker met een LPG installatie achter de achteras en mijn vraag is of dit geen consequenties voor de spanning heeft. Verder zoek ik nieuwe banden en heb ik in de Forum-historie gelezen dat MichelinXzx, FirestoneF560, Vredestein en Gislaved allemaal redelijk tot goed zijn. Heeft iemand ervaring met Marechal? Heeft iemand recent nog een aantrekkelijke aanbieding voor goede banden gezien?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-05-2003 00:48 #64333 door
Beantwoord door in topic combi banden+spanning
Over combi bandenspanning kan ik niet zo gauw de fabrieks adviesspanning vinden. Voor de sedan wordt 1.8/2.2 geadviseerd, ook bij volle belading. Ik kan me voorstellen dat een combi 2.0/2.4 nodig heeft. Verder is het een zaak van uitproberen. Vorige week heb ik de Tulpenrally gereden; ging echt hard, en ik heb best wel zwarte strepen in de hairpins getrokken, en dan blijkt dat de fabrieksspanning voor dat soort werk absoluut te laag is en moet je gewoon gaan experimenteren.Nieuwe banden? Tsja, ik heb 12 jaar bij Michelin gewerkt, kan er een boek over schrijven. Besef dat er geen echte slechte/onveilige banden meer zijn. Besef dat t.o.v. een versleten band een nieuwe het (gevoelsmatig) altijd beter doet. Besef ook dat je pas als de band kaal is kan bepalen of de kwaliteit ook tot het laatste moment goed was, of in noodsituaties de band goed bleef, of de levensduur meeviel, of de band comfortabel was en niet trilde en ga zo maar door. Ik ga altijd voor de beste band, en dan is de prijs altijd goed. Als je je juiste merk en type hebt bepaald moet je alleen nog even shoppen voor de beste prijs; pas op dat je btw, balanceren, monteren en de verwijderingsbijdrage meetelt in het vergelijk. Bezuinig niet op een nieuw ventiel en, indien van toepassing, een nieuwe binnenband. Let ook op de produktiedatum. er moet een ovaaltje met een zg. DOT nummer is de zijkant staan. Als je een band van 2000 of nieuwer wilt, moeten er achter "DOT" 4 cijfers staan waarvan de laatste twee 00, 01, 02 of 03 moeten zijn. Dat zijn de (bouw)jaartallen. De twee cijfers ervoor geven de produktieweek aan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-05-2003 21:37 #64332 door
Beantwoord door in topic combi banden+spanning
In de achterbanden van mijn combi op gas met verzwaarde veren zit steeds 2,4 bar. Voor mij heeft mijn wagen zo het beste rijgedrag. Groetjes wIET

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.