slijtage banden
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-06-2003 13:46 #55790
door
slijtage banden is gemaakt door
Ik heb een algemende vraag over banden. Bij controle van de banden van een (moderne) auto viel me op dat het rechter voorwiel nog 2 mm profiel had terwijl dat bij het linker voorwiel bijna 3 mm was. De banden zitten erop sinds de auto de fabriek verliet en hebben inmiddels iets meer dan 49.000 km gedraaid. Het slijtagepatroon is perfect egaal. Het enige dat ik kan bedenken is dat de meeste kilometers gereden worden met de zwaarste persoon rechts. Toch is dat verschil maar zo'n 30 kilo. Kan dat al verschil maken? Iemand een idee, Pieter misschien?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-06-2003 15:47 #64500
door
Beantwoord door in topic slijtage banden
De volgende 49000 km met de zwaarste persoon links en zie dan het verschil.Zelf denk ik dat je bochten naar links harder neemt dan naar rechts.(ik zal je vrouw of vriendin wel even helpen)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-06-2003 23:48 #64499
door
Beantwoord door in topic slijtage banden
Ik ben geen bandenspecialist,en als dit niet klopt Pieter corrigeert me wel...Mij is het ook opgevallen en mijn theorie is de volgende: de afritten van de snelwegen wegen de je met snelheid neemt gaan allemaal rechtsom.De wagen helt over en de li band krijgt alle druk en de rechter minder dus zal meer glijden en daardoor slijten.Ik ga er vanuit dat de uitlijning correct is alsmede de cast & camber van je wagen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-06-2003 09:43 #64498
door
Beantwoord door in topic slijtage banden
Als je veel op B-wegen rijdt dan zul je vaker met je rechterwielen door de berm gaan dan met je linker.De banden rechts zullen, volgens mij, daardoor sneller slijten!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-06-2003 12:08 #64497
door
Beantwoord door in topic slijtage banden
Kennelijk ben ik nu tot bandenspecialist gebombardeerd; geen punt, ik zal m'n best doen:Slijtage is het gevolg van wrijving/warmte. Ongelijke slijtage wordt vaak veroorzaakt door onjuiste spanning, defecte schokbrekers of verkeerde wielstand (uitlijning). Een ander fenomeen is dat de meeste wegen bol of schuin liggen, dit is bewust gedaan om het water optimaal af te voeren. Je ziet vaak dat een perfect uitgelijnde auto, als je het stuur loslaat, langzaam naar rechts ("diepe" kant van de weg)trekt. Je bent dus eigenlijk konstant en vrijwel ongemerkt aan het bijsturen naar links. De paraktijk wil dan dat meestal de rechter voorband daarvan het meest te "lijden" heeft.Maar vaak is het een combinatie van faktoren. Het kost vaak (te) veel moeite om exact uit te zoeken wat nu de oorzaak is. Ik zou ook het juiste slijtagepatroon moeten zien. Het heeft weinig te maken met een ongelijke gewichtsverdeling, ongelijk bochtenwerk of andere gelezen suggesties.Als je geen juiste oorzaak vindt zou je debanden halverwege kunnen wisselen (re-li), liefst met behoud van draairichting, dus demonteren. Bereken wat een mm band kost en zet dat af tegen de/monteren en opnieuw balanceren en uitlijnen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-06-2003 19:50 #64496
door
Beantwoord door in topic slijtage banden
Het slijtage-patroon is mooi vlak. Maar toen ik beter keek kwam ik erachter dat de linker band een (Pirelli P6000) 195/60 R15 H is terwijl de rechterband idem, maar dan V als snelheidsindex (H gaat tot 210 km/u en V tot 240 km/u). Hoe dat zo is gekomen weet ik niet (het is niet mijn auto) maar ik vraag me af of dat überhaupt enige invloed heeft...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-06-2003 22:19 #64495
door
Beantwoord door in topic slijtage banden
Nee maar, nu is alles duidelijk: een V-band moet de auto bij hogere snelheden op de weg houden dan een H-band. Dat kan alleen door de band "kleveriger" te maken, en dat doe je weer door een zachtere rubbercompound toe te passen. Ook bij lagere snelheden moeten de auto's die van origine met V-banden zijn uitgerust optimale grip in bochten en op een natte weg hebben, dus ook daar is een zachter en dus plakkeriger rubber noodzakelijk.En, je ziet de bui vast al hangen, een zachtere rubber slijt nou eenmaal sneller. En daarmee is jouw ongelijke slijtageprobleem opgelost: de V-band zit rechts en slijt dus sneller dan de linker H-band.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.