vliegwiel

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-06-2003 21:16 #55759 door
vliegwiel is gemaakt door
Over een tijd ga ik mijn versnellingsbak, koppeling (compleet) en krukaskeerring vervangen. Nu heb ik last van een stotterende koppeling bij wegrijden in de 1e versnelling. Als ik "enthaustiast" wegrij (veel gas, plots koppeling op), dan hoor ik ook even een metaal op metaal geluid. Nu vermoed ik dus dat zal blijken dat het vliegwiel gevlakt moet worden. Mijn vraag is dan: verstoor je daar de balans niet mee? Ik lees nl. regelmatig in Practical Classics dat krukas en vliegwiel tegelijk gebalanceerd worden. En nou had ik eigenlijk geen zin om de krukas uit het blok te halen. Kan het vliegwiel ook los van de krukas gebalanceerd worden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-06-2003 21:38 #64610 door
Beantwoord door in topic vliegwiel
Zonder krukas eraan is het wat minder zuiver, maar vlakken betekent bij mijn reviseur ook direct uitbalanceren. Optimaal zul je zo niet bereiken maar `t is beter dan niet doen.... Overigens is bij een nog niet versleten koppelingsplaat er geen contact mogelijk tussen metaal en metaal in je koppeling. Zou dat geluid niet een meeslippend koplager kunnen zijn in je versnellingsbak?Of misschien het prise-aslager in het vliegwiel?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-06-2003 19:47 #64609 door
Beantwoord door in topic vliegwiel
Gewoon vliegwiel losmaken van de krukas en latten vlakken. Durf te wedden dat je het verschil nooit zal merken, als je het compleet met krukas laat doen.Het is immers geen formule 1 auto met bijbehorende toerentallen.Laurent

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-06-2003 20:40 #64608 door
Beantwoord door in topic vliegwiel
Het valt me wel op dat stationair draaiend + bak in vrij + koppeling niet ingedrukt er wat gerommel uit het vooronder komt. Koppeling indrukken en het is verdwenen. Maar nu moet ik wel zeggen dat de bak bijna aan gort is (maar dat is bij Volvo's relatief, want hij is al bijna drie jaar aan gort en ik ben nu toch meer dan 42.000 km verder...). Maar dat spul wordt dus binnenkort allemaal vervangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-06-2003 14:37 #64607 door
Beantwoord door in topic vliegwiel
Dat geluid zou al door een versleten druklager kunnen komen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-06-2003 15:39 #64606 door
Beantwoord door in topic vliegwiel
Of nog veel meer als je bak inderdaad gaar is... Maar alla, je gaat de hele hap geheel vervangen? Dan dus ook alle lagers en andere ongein. Veel succes ermee, eerder gedaan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-06-2003 11:00 #64605 door
Beantwoord door in topic vliegwiel
Ja, alles wordt vervangen, en nee, ik heb het nog niet eerder gedaan. Ik heb een andere M40 staan waarvan ik de pakkingen, keerringen en kogellagers vervangen heb (en uiteraard de drie dunne cirkelvormige veren). Dat moet alleen nog allemaal terug in elkaar. De oude M40 jankt behoorlijk en lekt ook nog eens behoorlijk. De krukaskeerring lekt ook behoorlijk. Ik verwacht er nog een vilten keerring te vinden want ik vermoed dat mijn blok nog nooit is aangeraakt. Ik vermoed dat de kop wel is voorzien van geharde klepzittingen want de vorige eigenaar zegt 43.000 km op LPG gereden te hebben en ik heb er nu 42.000 km mee gereden (waarvan 38.000 km op LPG) en bij het kleppen stellen hoef ik telkens maar heel weinig te veranderen. Ga ik vandaag trouwens weer doen, samen met olie en filter vervangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-06-2003 20:52 #64604 door
Beantwoord door in topic vliegwiel
Als je het zonder brug doet, op bokjes ofzo, is het een straffe klus, op de brug is het goed te doen.Zorg dat je een 3/8 inch inbus-dop hebt om de 4 bakbouten te lossen. Zonder lukt echt niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.