versnellingsbak giert in 3e versnelling

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-07-2003 15:44 #55712 door
M'n (M41) versnellingsbak giert wat in z'n drie en in mindere mate in 2e versnelling.Zou het één of meer uigesleten lager(s) kunnen zijn.Is het iets waar nog lang doorgereden kan worden of moet de bak gauw worden vervangen?Betekent dat een revisiebak? Wwat kosten die ongeveer of is een 2 e hands bak (die hopelijk dan wel goed is) voldoende.Ron

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-07-2003 15:54 #64779 door
Beantwoord door in topic versnellingsbak giert in 3e versnelling
Geen reden tot paniek, kun je nog lang mee doorrijden. Mijn M40 giert in de 1e, de 2e, de 3e en in de 4e versnelling. Het ergst in de 2e versnelling, en rond de 75 km/u in de 4e. Bovendien lekt het ding ook nog aardig langs de achterste keerring. Desondanks heb ik al meer dan 40.000 km ermee gereden (wel moet ik elke 5.000 km olie bijvullen). Ik heb in een buyers guide wel eens gelezen dat versnellingsbakken en achterassen na een bepaald aantal km's gaan janken/gieren. De opmerking daarbij was "but they'll soldier on, as long as they don't leak", wat zoveel betekent als dat ze gewoon stug doorgaan zolang ze maar niet lekken. Dat laatste doet de mijne dus wel, en daarom staat deze zomer de plaatsing van een andere M40 op het program (samen met de vervanging van de krukaskeerring en de koppeling). Ik heb dus nog wat te doen. In jouw geval zou ik zeggen: lekker doorrijden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-07-2003 07:30 #64778 door
Beantwoord door in topic versnellingsbak giert in 3e versnelling
Je zult er versteld van staan hoe lang een verrotte bak nog normaal draait en schakelt.Zweedse degelijkheid zullen we maar zeggen.Wat vooral slijt zijn de kop- en eindlagers.Speling daarop, en dat hoeft maar een klein beetje te zijn, zorgt ervoor dat het torentandwiel en de schakelas wat ruimte krijgen tov elkaar. Gieren dus.Ik ben een sleutelhandleiding voor een M40-bak in elkaar aan het draaien, wellicht voor publicatie in het VCM, het is minder lastig dan je in eerste instantie denkt om een bak te reviseren. mocht je belangstelling hebben in de ruwe eerste versie (incl. exploviews en foto`s), mail dan even.jaspers@worldonline.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-07-2003 22:13 #64777 door
Beantwoord door in topic versnellingsbak giert in 3e versnelling
Zit er genoeg olie in de bak?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-07-2003 11:29 #64776 door
Beantwoord door in topic versnellingsbak giert in 3e versnelling
Olie is op voldoende niveau en het gieren van de bak doet ie al zo lang ik de auto ken (3 jaar ). Ik denk dat ik nog maar even doorrij ermee.Bedankt ieder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.