horten en stoten koppeling

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-07-2003 12:14 #55680 door
horten en stoten koppeling is gemaakt door
Wanneer de motor langere tijd (1/2 uur)op bedrijfstemperatuur is kan ik de koppeling niet meer normaal oplaten komen. Bij het normaal op laten komen schokt en stoot de motor zowat de motorkamer uit en slaat de uitlaat tegen de carrosserie. Alleen het wegrijden door de motor meer toeren te laten maken (+ 3.000) en de koppeling te laten slippen komt de auto zonder schokken van zijn plaats. Het betreft hier een P1800 uit 66, maar ik heb het ook gehad met een Amazone uit 64'. Mijn Amazone uit 69 heeft dit fenomeen niet. Is dit iets van de oudere Volvo's of is er iets anders aan de hand. (Nee, nee, aan mijn rijstijl ligt het niet). Martien

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-07-2003 15:10 #64896 door
Beantwoord door in topic horten en stoten koppeling
Mijn Amazon heeft het in lichte mate bij het wegrijden in de 1e versnelling (koud en warm). Het kan voorkomen worden door of nauwelijks gas te geven en pas als de koppeling geheel op is normaal gas te geven. Met een B20A is dit geen probleem, er is zelfs bij stationair toerental al veel koppel beschikbaar bij deze motor. De andere methode is dezelfde als jij beschrijft. Nu vermoed ik in mijn geval oliebesmetting van de koppelingsplaat. Binnen enkele weken ga ik er wat aan doen en zal ik laten weten via dit forum wat ik vind.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-07-2003 17:53 #64895 door
Beantwoord door in topic horten en stoten koppeling
kan twee dingen betekenen1.versleten koppelingsplaten & drukgroep2.te warm of olie veruiling ,, ,,Feitelijk als het symptoom blijft, ondanks goede afstelling, rest niets anders dan de boel eronderuit te halen, als je dit doet vervang dan ook het toplager op de ingaande versnellingsbak-as

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-07-2003 20:49 #64894 door
Beantwoord door in topic horten en stoten koppeling
Versleten/aangevreten (hitte) viegwiel was bij mij de oorzaak. Laten vlakken, nieuw drukgroepje met nieuwe plaat, et voila, koppelen als nieuw.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.