banden ervaringen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-07-2003 15:21 #55651 door
banden ervaringen is gemaakt door
Op mijn Amazon (P131 1961) zaten aanvankelijk de originele 4 inch dichte wielen met daarop Michelin XZX 165SR15. Zelfs voor de standaard 165/15 een smalle velg; merk je ook aan het "rollen" van de band over de velg in bochten. Maar voor het gewone gebruik van de Amazon een prima combinatie. Nadeel is hoogstens dat het geen echte tubeless velgen zijn. Voor het rallywerk zijn ze echter absoluut onvoldoende: glijden en gillen in elke hairpin, kost dan ook echt kostbare seconden. Tijdje terug een set originele 5,5 inch velgen gekocht (Kronprinz nr 6134B en tubeless). Dit is uit een serie velgen die Volvo en de TÚV homologeren voor de Amazon. De 6134B geeft de meeste spoorverbreding (40 mm). Op de velgen zaten een stel gebruikte Pirelli P6000 195/65VR15. Niet uit de bocht te branden, maar op een rechte weg te zoekerig en niet erg comfortsbel, heeft ook een kleinere diameter, aantoonbaar op de rallytripmaster. Nu 185/70HR15 gemonteerd (originele 123 GT maat); Vredestein Sprint Classic. En die combinatie voldoet goed. Op een droge weg kan je veel sneller door bochten, glijdt niet, rolt niet en ligt ook ver boven de 100 op bochtige binnenwegen als een huis. Hoe deze banden zich op natte wegen gedragen weet ik nog niet en over de duurzaamheid kan ik niets zeggen. Ze hebben wel structureel meer lood nodig dan bv de Michelins. Voordeel van de Sprint Classic is dat het een H band is, dus een sterker karkas en zachtere compound. Pas op bij het kopen van bredere velgen dat je 4 gelijke velgen koopt (let op de ingeslagen nummers) omdat je de kans loopt velgen met verschillende offset (afstand hart velg t.o.v. velgbed; heeft invloed op spoorbreedte)te kopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-07-2003 16:27 #65022 door
Beantwoord door in topic banden ervaringen
Als ik me niet vergis heeft de Vredestein Sprint Classic gewoon het profiel dat hun Sprint tot in de jaren tachtig voerde (simpel zig-zag profiel in de lengterichting).<br>Mijn ouders hadden in die tijd twee auto's met zulk profiel banden (waarvan eentje met Vredestein en eentje met Yokohama banden). Wat ik me kan herinneren is dat aquaplaning met die banden een redelijk normaal verschijnsel was dat pas sterk minder werd toen ze overstapten op Michelin MX. Of dat aan het profiel of de compound te wijten is...? <br>Vredestein beweert op hun site dat de Sprint Classic een modern rubber mengsel heeft. Dus misschien is de tractie op nat wegdek beter dan voorheen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-07-2003 18:52 #65021 door
Beantwoord door in topic banden ervaringen
Hi Pieter,interessant onderwerp, ik ben aan het dubben wat te doen.De Gelderland Classic gereden met mijn Amazon op Michelin XZX 165/15, weggedrag aardig door jou beschreven. Overigens wel aardig voor de omstanders......leuk geluid dat driften.Met Siang de Grenslandrit gereden, zijn Amazon heeft 5,5 verbrede stalen velgen met Vredestein (ik dacht Sprint Classic).Inderdaad heel wat beter.Hij heeft al eerder op dit forum uit de doeken gedaan hoe de velgen te verbreden (Mijdrecht) en dit bevalt prima.Inmiddels heb ik een setje velgen te pakken en ga jouw tip opvolgen en rij de ROZ in september.Ik zal op dit forum verslag doen van mijn ervaring, de Vredsteins kun je gewoon via Quick Fit voor een redelijke prijs aanschaffen.Zijn er nog andere banden die mogelijk geschikt zijn voor gecombineerd Rally en dagelijks gebruik ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-07-2003 21:57 #65020 door
Beantwoord door in topic banden ervaringen
Voor mij is de maat bepalend en 185/70-15 zie ik als ideale maat. In die maat is weinig keus en Vredestein Sprint Classic de enige voor 90-95 €. er zijn ook merken als Avon en Dunlop en misschien nog een Michelin XWX, maar die zijn onbeschoft duur. en dan gaat zelfs een Michelin man pur sang als ik overstag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
31-07-2003 22:55 #65019 door
Beantwoord door in topic banden ervaringen
Ik heb onlangs mijn Michelins 185/70/15 moeten vervangen en heb voor een appel en een ei 4 Vredesteyn Sprint Classis er op laten zetten. Ik vind het geen rijden. Veel herrie en ik moet constant overmatig bijsturen. Als het weer nodig is ga ik weer terug naar de Michelins, maar dan 195/70/15.Ron

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-08-2003 22:39 #65018 door
Beantwoord door in topic banden ervaringen
Naast Volvo-klassieker liefhebber ben ik ontwikkelaar van loopvlakrubbermengsels bij Vredestein. In dit kader kan ik melden dat de Sprint Classic inderdaad eem modern loopvlakmengsel heeft, dat uitblinkt in droog én nat weggedrag. Het mengsel wordt ook gebruikt voor de T-trac.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-08-2003 00:52 #65017 door
Beantwoord door in topic banden ervaringen
Net terug van vakantie, ik rij overigens 165-15 Michelin Xzx op 5.0 inch velgen bij bandenspanning 2.5 voor en 2.3 achter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-08-2003 09:10 #65016 door
Beantwoord door in topic banden ervaringen
Siang, een 165 op een 5 inch velg is een prima combinatie; om zonder al te veel gejank en geglij door een snelle bocht te komen is 2,5 bar vóór wel nodig, maar in feite is die spanning dan te hoog t.o.v. achter; dan zou je achter nog hoger moeten pompen, maar dat is ronduit slecht voor de band, het comfort en het slijtagebeeld. Het blijft zoeken naar een compromis!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.