koppeling / versnellingsprobleem?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2003 12:52 #55644 door
Vorige week ben ik de trotse bezitter geworden van een Amazon (2drs) uit 68, met een raar probleem met de koppeling.Met koude motor is het onmogelijk om te schakelen, het aangrijpingspunt van de koppeling ligt zeg maar beneden de bodemplaat. Als ik de motor start en hem 3 tot 5 minuten laat lopen dan ligt het aangrijpingspunt een aantal centimeters hoger en kan ik met wat zwaar geklak van de versnelling schakelen (zonder tanden poetsen). Na 5 minuten rijden schakelt hij zoals ik mag verwachten al blijft het aangrijpingspunt vrij laag liggen.Heeft iemand suggesties waar dit aan kan liggen en hoe ik dit kan verhelpen? Ik hoor graag van jullie!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2003 14:56 #65046 door
Beantwoord door in topic koppeling / versnellingsprobleem?
Oh ja, ik las hier en daar iets over ontluchten... buisje losdraaien? Ik zie nergens een ontluchtingsnippel in het handboek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2003 22:42 #65045 door
Ik ga even verder met mijn monoloog... Ik begrijp dus na heel erg veel gezoek dat ik om te ontluchten mijn vrouw (of dochter van 2 haha) in de auto moet zetten, haar de koppeling in laten drukken. Ik of dochter onder de auto kruipen (dochter past wel beter) Bleeder-nipple open draaien, aftappen met bubbeltjes en al, dicht draaien van de 'bleeder nipple' , vrouw voetje van koppelling en herhalen totdat de luchtbellen op zijn. Remvloeistof (nog voorkeur voor types? of kan alles er in?) terug gooien in het containertje, en dan zou mijn koppeling naar behoren moeten werken... Toch?Ga er morgen maar eens mee aan de slag, als iemand nog aanvullingen heeft op de procedure of een ander oplossing voor mijn probleem dan hoor ik het graag,

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2003 23:30 #65044 door
Ha Douwe,omdat niemand reageert (wat eigenlijk heel raar is, het zal de vakantie wel zijn) even van mij een reactie, al rijd ik een amazon uit 69, een met een mechanische koppelingsbediening dus. Maar goed. Waar het om gaat is: er zit waarschijnlijk lucht in de leiding van je hydrolisch koppelingssysteem. Omdat lucht vele malen makkelijker samen te drukken is dan een vloeistof (de olie in het systeem) wordt de kracht die je op het pedaal uitoefent niet doorgegeven aan de remmen, maar "lost-ie op" doordat de lucht in de leidingen samengeperst wordt (de energie wordt omgezet in hogere druk van de lucht en verhoging van de temperatuur ervan). Tot zover de theorie (ik heb dit overigens ook maar uit boeken, maar wel eens gezien op Discovery Channel in 1 van de series van Mark Evans, zoals A Car Is Born, A Car Is Reborn, A Plane Is Born en A Chopper Is Born, ook al was het toen het ontluchten van remleidingen, wat nog wat lastiger is, dus wens jezelf geprezen...).Het gaat erom dat je de lucht uit de leidingen krijgt. Het lastige hierbij is dat de luchtbellen tussen de olie in zitten, dus dat je altijd olie ook naar buiten zult morsen. Het goede nieuws is dat als de leiding relatief meer (of slechts nog) olie uitspuugt bij het aftappen en pompen, de lucht kennelijk is ontsnapt.Dus echt even met iemand anders erbij deze klus uitvoeren. Over olie: volgens mij moet je wel even goed uitzoeken welke olie je nodig hebt: olie=olie gaat hiervoor niet op, omdat bij het overbrengen van krachten juist voor olie de viscositeit erg belangrijk is. Stel deze vraag maar nog eens wat meer specifiek op het forum, koop een handboek (bijvoorbeeld Haynes) voor je amazon (1966?) of de CDROM met alle onderdelenboeken en technische info bij het VOD of op een club-beurs. Dan heb je met toekomstige problemen ook meteen een hulp, op papier dan. Geef de bellen bij het intrappen van het pedaal overigens maar even de tijd om uit je 'bleeding nipple' te ontsnappen. En of de procedure resultaat heeft, is gemakkelijk meteen te beproeven door (met dichte nipples) te testen of het pedaal meer weerstand geeft na het "uitspugen" van de lucht. Succes ermee. Het komt vast goed. Vriendelijke Volvo Groet, Niels.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-08-2003 10:42 #65043 door
Je bent "A Racing Car Is Born" vergeten (de bouw van een Westfield)! <br>Het gebruik van de term remolie is onjuist. De remvloeistof is geen olie, maar een op glycol gebaseerde vloeistof (m.u.v. DOT5, dat is siliconen).<br>Nu heb ik een mechanisch bediende koppeling, maar volgens mij gaat in de hydraulisch bediende koppeling gewoon remvloeistof. DOT3 of DOT4 volstaat. <br>Advies: als je niet weet wanneer de vloeistof voor het laatst is ververst (en dit geldt ook voor de remmen), vervang die dan nu helemaal door nieuw. Doe je dat niet, dan krijg je vroeg of laat vocht in het systeem, en ik hoef je niet uit te leggen wat er dan gebeurt. <br>Ik heb een maand of wat terug bij een "moderne" auto (van een jaar of 6 oud) de remzuigers van de achterwielen vervangen omdat de oude door corrosie lekten. Dat was niet nodig geweest als de garage gewoon om de twee jaar - zoals het hoort - de remvloeistof had vervangen.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-08-2003 14:04 #65042 door
Bedankt voor de berichten! Ik heb hem inderdaad met dot4 bijgevuld. Beetje onderuit laten lopen omdat er niemand was om op de koppeling te drukken. Het probleem is nu verholpen! Koppeling zit (en blijft) nu in een mooie aangrijp-stand, ik ontlucht hem nog een keer met mijn vrouw haar voet op de koppeling.Er moet nog veel aan de auto gebeuren maar voor de winter wil ik hem helemaal klaar hebben, dus neem ik ook het koppeling en remvroeistof-vervangen mee.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD