revisie versnellingsbak/koppeling/krukaskeerring

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-08-2003 23:14 #55626 door
Het zit erop. De grote klus is geklaard.<p>Al heel lang wilde ik een andere versnellingsbak plaatsen, koppeling vervangen, en 'en passant' dan ook maar meteen de krukaskeerring vervangen door een rubber exemplaar.<p>Ik had beloofd om te laten weten wat ik zoal tegenkwam (m.b.t. bericht "horten en stoten koppeling" van 15-7).<p>Om maar meteen met de koppeling in huis te vallen: gladheid was de oorzaak. De koppeling was echt spiegelglad geworden.<br>De nieuwe koppeling is een Fichtel & Sachs Typ MF 215 die ik bij het V.O.D. (in 2001) als zgn. B-kwaliteit uitvoering kocht. In dit geval is B-kwaliteit exact hetzelfde item als origineel, maar dan zonder het Volvo-stempel. De oude koppeling die eraf kwam had nl. een Volvo-stempel, maar daarnaast waren de ingedrukte letters "Fichtel & Sachs Typ MF 215" zichtbaar. <p>Het vliegwiel zag er goed uit (vlak en niet blauw van de hitte o.i.d.), en was aan de koppelingskant ook niet besmet met olie. Dit ondanks het feit dan de binnenkant van het vliegwielhuis één grote olie-met-zand-bende was (Tip: Comma Hyper Clean, wordt eigenlijk verkocht als een ontvettingsmiddel voor de buitenkant van het motorblok maar werkt uitstekend op àlles wat vet is).<p>De 'oude' M40 heeft een borgveer en een flens moeten afstaan. De 'nieuwe' M40 was afkomstig van een 145S. Die heb ik uit elkaar gehaald, lagers, pakkingen, schakelclipveren, torenas-spindel, een thrust-washer (sorry, weet geen NL benaming hiervoor) en twee synchromeshringen vervangen, en weer in elkaar gezet. <br>Het beftrof hier een latere M40, en dat gaf wat complicaties, maar die zijn opgelost. Intern is een deel van de bak nl. anders dan bij de vroege M40. Tevens is er extern ook iets anders: de flens.<br>Een tip aan mensen die een bak van een 140-serie onder de Amazon willen plaatsen: de flens waar de cardan op aansluit is bij een 140 groter dan bij een Amazon, die zul je moeten omwisselen (dat kan zonder de bak uit elkaar te halen).<p>Over het resultaat kan ik nog niet zoveel zeggen. Alleen dat de 'nieuwe' bak in de eerste drie versnellingen niet echt stil is. Dat is een indicatie dat er toch al wat slijtage aan de tanden zit. Maar de oude bak jankte harder, lekte gigantisch en wilde soms niet en meestal maar moeilijk in de eerste versnelling, dus het is toch een hele verbetering. Een beetje janken van de bak of het differentieel (die bij mijn Amazon ook niet meer stil is) is geen enkel probleem, zolang ze maar niet lekken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-08-2003 21:06 #65102 door
Ha die Lennard,<BR><BR> Ben net terug van vakantie dus heb je de beschrijving niet meer kunnen mailen, maar ga ervanuit nu ik dit lees dat het al is gelukt.<BR><BR>Weest niet bevreesd over de herrie in de eerste drie versnellingen, na revisie is dat de eerste 1000 kilometer vrij normaal. Ook dit moet allemaal weer wat op elkaar inslijten... Denk er wel aan dat je bij een revisiebak na 1500-2500 km`s de bak lekker warm laat lopen en dan je olie wisselt. Je hebt geen overdrive geloof ik, dus SAE 80.<BR><BR> Mooi klusje, he, dat gefriemel met veertjes enzo....<BR><BR> groet,<BR><BR> Jasper

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-08-2003 23:56 #65101 door
Ja het is gelukt. Ik had de bak al twee jaar uit elkaar liggen vanwege de zeer moeilijke verkrijgbaarheid van torenaslagernaalden van de latere M40 en andere (dringendere) werkzaamheden. Maar de combinatie van Haynes, de uitgebreide revisie-beschrijving op de site www.vclassics.com en logisch nadenken hebben tot een weer werkende M40 geleid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.