velgen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-08-2003 18:20 #55602 door
velgen is gemaakt door
Ik heb vandaag een wiel laten controleren op balans dat gemonteerd op een voorwiel trilling geeft rond 100 km/u. Blijkt dat de balans nog helemaal goed was. Maar tijdens het ronddraaien op de balanceermachine is goed te zien dat de velg aan de binnenkant in verticale richting licht op en neer beweegt. Hij is dus niet meer perfect rond (wat blijkbaar dus geen probleem is voor de balancering of gebruik op de achteras). Ik heb nog een velg die problemen geeft op de voorwielen, en ik vermoed dat daarbij hetzelfde fenomeen speelt. De andere twee wielen geven geen noemenswaardige trilling op de vooras, dus ik mag aannemen dat met de ophanging niets mis is (zou ook niet moeten, is allemaal vrij nieuw). <br>Nou zou ik de slechte velgen uitsluitend kunnen gebruiken op de achteras, maar ik wil graag de mogelijkheid om de wielen te kunnen roteren voor een optimale levensduur.Gezien de prijs die het VOD rekent voor de 4J velg (670429) lijkt het me goedkoper om twee nieuwe aan te schaffen dan de huidige velgen proberen te laten richten (als dat tenminste mogelijk is). Kan ik ook mijn reservewiel vervangen want zowel band als velg zijn verdacht. Beide vertonen scheuren (ja, ook de velg, bij de ventilatiegaten).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-08-2003 21:35 #65203 door
Beantwoord door in topic velgen
Ik heb net alle wielen eens op een opgekrikt voorwiel gelegd en met de hand rondgedraaid. De velg waar ik het over had lijkt wel een slag te hebben want het het hele wiel beweegt net als een fietswiel met een slag.De twee wielen die voor geen problemen geven zijn ook niet vrij van een beetje zijdelingse beweging, maar zijn lang niet zo erg. En de velg die een beetje trilt zit daar tussenin.<br>Het is wel duidelijk dat deze velgen in Zweden een zwaar leven gehad hebben want er zitten in de randen ook deukjes, misschien maar alle 4 vervangen? Iemand nog goede 4J (670429) velgen liggen die ze kwijt wil en die dat (nog) niet in de marktplaats gezet heeft?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-08-2003 23:02 #65202 door
Beantwoord door in topic velgen
bij de gesloten vlgen kan een ander, bijkomend probleem zijn dat de gaten voor de wielmoeren kunnen uitlubberen. Weggooien is dan de enige optie. Bij een lichte slag bestaat de mogelijkheid dat te laten richten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-08-2003 09:02 #65201 door
Beantwoord door in topic velgen
Zoals ik al in een eerdere reactie op "balanceren" stelde, hebben de normale banden en wielen altijd een zekere afwijking, ogenschijnlijk lijkt dat altijd veel, maar als je met de juiste apparatuur gaat meten valt het meestal nog wel mee. Door de band eens een stuk op de velg te draaien kan je dit soms deels compenseren, maar een goede balanceermachiene kan er ook veel aan doen. Op een bepaald moment houdt alles op en zijn hoogte- en zijdelingse slag te groot (blijft, ook na balanceren aan de auto trillen). Dan moet je vervangen. Let op dat een band met te grote onbalans voor de vooras op een achteras niet meer MERKBAAR trilt, maar toch extra slijtage geeft op de lagers en ophanging. Wielen met scheurtjes en forse deuken moeten op de schroothoop. Ga nooit aan een wiel lassen. Richten kan tot zekere hoogte, maar is nooit ideaal gezien de krachten die je op het materiaal loslaat. Wielen met uitgesleten boutgaten ook weggooien. Is vaak resultaat van te vast aandraaien, daarom altijd momentsleutel gebruiken. Banden wisselen van voor naar achter levert weinig op, hoogstens een ander aankooppatroon. Zou je kunnen doen om de beste banden achterop te houden. Ga in ieder geval nooit de draairichting veranderen. Kan een oplossing zijn om verkeerd gesleten voorbanden een wat langer leven te gunnen op een achteras.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-08-2003 18:11 #65200 door
Beantwoord door in topic velgen
En dat laatste was ook de reden waarom ik ze wou omleggen. De voortrein is vorig jaar compleet opnieuw afgesteld. Maar er is toen blijkbaar teveel toespoor (toe-in) afgesteld met ongelijke slijtage aan de buitenkant van het profiel als gevolg. De wielvlucht (camber) was en is negatief, dus daar kan het niet aan hebben gelegen. Het verschil tussen binnenste en buitenste profielgroef was 1,1 mm geworden na pakweg 18.500 km. De sporing is inmiddels gecorrigeerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.