banden, compound

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-08-2003 21:32 #55593 door
banden, compound is gemaakt door
Ik heb even terug zitten kijken in de berichten en kwam het bericht "bandenervaringen" van Pieter weer tegen.<br>Nu wil het toeval dat ik vanwege ongelijk gesleten banden op de voorwielen ook maar de profiediepte van de achterbanden gemeten heb. <br>Ik heb tot nu toe steeds gemeld dat ik zeer tevreden ben met de Firestone F-560 (in de uitvoering 165 R 15 86T). Ik rij graag hard door de bocht en deze band doet dat zonder te protesteren of glijden. Ook op nat wegdek gaat het nog best lang goed in bochten. Maar om terug te komen op de profieldiepte: ik zag dat ik sinds de montage van een set van deze banden op de achteras 3 mm profiel heb versleten...in slechts 19.000 km. Dus over nog eens 19.000 km zit ik aan de 2 mm. Dat is samen slechts 38.000 km.<br>Nu rijd ik graag hard door de bocht, maar optrekken doe ik rustig. <br>Zouden deze tekenen wijzen op een vrij zachte compound van het rubber?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-08-2003 08:17 #65233 door
Beantwoord door in topic banden, compound
Als de banden niet schuin zijn afgesleten zou dat wel kunnen wijzen op een wat zachter compound. Als je hard door de bocht, hard rem etc slijten je banden natuurlijk ook sneller

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-08-2003 08:44 #65232 door
Beantwoord door in topic banden, compound
De achterbanden waren gewoon recht afgesleten, die hadden nl. nog niet op de vooras gelegen toen die teveel toespoor had.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-08-2003 21:58 #65231 door
Beantwoord door in topic banden, compound
In het verlengde van deze vraag: hoe kan het dat achterbanden schuin afslijten. Ze zitten op een starre as lijkt me. Wat zie ik over het hoofd (mijn achterbanden bleken ook schuin afgesleten toen de linker band gisteren besloot om overdwars te scheuren op de brug bij Zaltbommel, die zonder vluchtstrook).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-08-2003 22:06 #65230 door
Beantwoord door in topic banden, compound
uiteraard heeft de compound van een band invloed op de slijtage, net als de spanning, rijstijl, zomer/wintergebruik en zeker ook de sporing en de stand van de band t.o.v. auto/wegdek. Het slijten op één bepaald punt komt vaak doordat er op dat punt meer wrijving optreedt. Bekend voorbeeld is verkeerde sporing. Meestal op de buitenkant bij toespoor en binnenkant bij uitspoor. defecte schokdempers kunnen lijden tot een ongelijkmatige slijtage door het stuiteren etc. Ongelijkmatige slijtage (bv op één van de schouders van de band) op de ACHTERAS kan het gevolg zijn van een scheef onder de auto zittende achteras. Een beetje merkband die netjes recht, en met de juiste spanning over de weg rolt slijt recht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-08-2003 22:19 #65229 door
Beantwoord door in topic banden, compound
Het viel me op dat alle vier mijn banden aan de binnenkant harder slijten. Voor kwam dat door een verkerde sporing, dat is opgelost. Kan dat ook komen door een scheef zittende achteras, je zou denken dat een band binnen en de andere kant buiten overmatig slijt. Ik laat er in ieder geval morgen 4 nieuwe Vredestijn 185/70 opzetten. Ik heb nu verbrede (foute) velgen met 195/65 banden en ik ben verlekkerd aan het kijken naar de Minilites die het met 185/70 toch het beste doen. Misschien over een tijdje....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-08-2003 22:45 #65228 door
Beantwoord door in topic banden, compound
tsja, ik blijf herhalen: zoek de oorzaak van de extra wrijving. Je zou de exacte stand van de achterwielen kunnen opmeten. Ook blijf ik zeggen dat je met originele/optionele Volvo afmetingen moet werken. Dus liefst de bredere wielen gebruiken die Volvo homologeert en niet breder gaan dan 185 banden. Vaak is na enig zoekwerk een origineel setje wielen te krijgen voor vaak een lagere prijs dan de Minilites. Ik heb nu originele Volvo/Kronprinz velgen gevonden die een iets grotere spoorbreedte geven. Dat zou overigens ook tot een afwijkend slijtagebeeld kunnen lijden. Ik zou het slijtagebeeld eerst eens moeten zien Dan pas kan ik een mogelijke oorzaak aangeven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-08-2003 23:25 #65227 door
Beantwoord door in topic banden, compound
Ok, bedankt. Heb je nog tips behalve de beurs en de V44 markt waar ik velgen zou kunnen vinden ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-08-2003 23:49 #65226 door
Beantwoord door in topic banden, compound
surf over alle klassieke Volvo sites, bv de duitse site WWW.volvoniacs.org is interessant. Koop wel 4 identieke wielen, zelfde ingeslagen nummer dus. Gehomologeerde nummers zijn: 6134B, 613014, 1538, 6136B (allen met een zekere mate van spoorverbreding, maximaal 40 mm) en liefst met tubeless ribbel. Volvo, Kronprinz of Lemmerz.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.