olieverlies onderzijde overdrive (d type)

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-08-2003 10:45 #55591 door
Mijn Overdrive (D type) verliest olie. Om de 2000 a 3000 km moet er zo'n 300 cc worden bijgevuld.Het valt niet mee om te ontdekken waar precies de olielekkage zit. Ik heb lang onder de auto gezeten, met ingeschakelde od, maar ook met de motor uit.Zo te zien is de olieverlies aan de onderzijde van de overdrive ter hoogte van de drie bouten (maar het kan ook zijn dat de olie naar beneden sijpelt, naar het onderste punt en dat is daar bij die bouten)Van die drie bouten is één de drain om de olie weg te laten lopen. De andere twee bouten (pal naast elkaar) zijn verzegeld met een gevlochten staaldraad, waardoor ik de bouten niet los of vast kan draaien, zonder de verzegeling te verbreken. Overigens gebruik ik gewone versnellingsbakolie (Sae 75W 80W) in de bak. Tegen de adviezen in, begrijp ik. De vorige eigenaar vertelde overigens dat hij ruim 7 jaar deze olie gebruikt.Voorts is er ook wat lekkage tussen de odbak en de versnellingsbak.Een paar vragen:1. Wat zou een logische verklaring zijn voor de olieverlies?2. Waarvoor dient de verzegeling?3. En waarvoor dienen die bouten? Zit daar de oliepomp? Kan ik die "ongestraft" losdraaien?4. Indien de olieverlies echt optreedt bij die bouten, zit er dan een pakking of rubber ring o.i.d. bij die bouten?5. Hoe vaak moet het filter in de overdrive worden gereiningd? (bij mij dus al hééél lang geleden gebeurd)Ron

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-08-2003 20:33 #65248 door
Je overdrive zou 20W50 mineraal een stuk beter moeten aprecieren. Zou ook nog wel eens bijgedragen kunnen hebben aan het ontstaan van de lekkage. Die dikke olie moet dan door alle op dunnere olie ontworpen kanaaltjes en zuigertjes.<BR>Kijk aan de zijkant eens naar drie boutjes M6 die een vierkant plaatje erop houden <BR><BR>Dat is het dekseltje van het filterhuis. Daardoorheen kan je de boel laten leeglopen en het filter eens reinigen. Zitten magnetische pakkingen in om ijzervijlsel af te vangen. Dient sowieso eens in de zoveel duizend kilometers te gebeuren.<BR>Haal dat in ieder geval eens los en ververs en reinig de boel eens. Je hebt dan wel een nieuw pakkinkje nodig. Aan wat daar uitkomt aan slijpsel, eventuele stukjes en snippertjes staal kun je zien of er niet iets gaar gedraaid is in het geheel.<BR>Beter is het geheel er onderuit te halen, maak het geheel eerst eens schoon met krabber en ontvetter, dan kun je vrij veel zonder de OD uit elkaar te halen, die pakkingen tussen de OD en het bakdeel zijn dan bijvoorbeeld vrij makkelijk te vervangen. De overdrive zelf uit elkaar halen en reviseren indien nodig is geen eenvoudige klus.<BR>Succes ermee

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-08-2003 20:51 #65247 door
De meest gevoelige plek voor lekkage is de asafdichting van de ingaande en uitgaande as. Of de aansluiting van de KM kabel.De verzegeling is het voorkomen van lostrillen van de bouten. Volgens fabrieksspecificaties om de 40.000 Km olie verversen. Met overdrive is dit normale motorolie, dus geen versnellingsbakolie. Het is mogelijk door gebruik versnellingsbak olie dat de oliepompdruk hoger wordt. Wat weer de oorzaak van lekkage bevorderd. Maar ik weet dit niet zeker. Je kan de overdrive aan de buitenkant geheel vetvrij maken en vervolgens kijken waar de olie vandaan komt. Mijn advies is om demontage over te laten aan een deskundige die veel ervaring heeft met overdrive's.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-08-2003 21:38 #65246 door
en dat is Flok Boer te Drachten,info@nordrive.com

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-08-2003 11:33 #65245 door
De overdrive-unit is als geheel redelijk eenvoudig van het M41-bakdeel te verwijderen, dan kun je die twee pakkingen in het koppeldeel met regulier gesleutel wel vervangen, en het geheel eens grondig reinigen en nakijken.<BR><BR>Begin er alsjeblieft niet aan om de overdrive uit elkaar te pulken als je niet weet hoe, dat lukt niet. Mij is het inmiddels al wel een keertje goed gelukt, maar ik trek dan ook al een aantal jaren versnellingsbakken uit elkaar. Is er met je overdrive zelf iets mis dan wordt het toch een ritje naar Flok Boer in Friesland.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.