waar gaat de olie in de versnellingsbak?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2003 10:25 #55529 door
Ik wil graag de olie in mijn versnellingsbak verversen want wie weet lost dat het slijpende geluid in de 2 en het fluitende geluid in de 3 op. (Al heeft dat ook wel zn'n charme trouwens). Maar nu de hamvraag!... Waar gooi ik het er uit? en waar kieper ik het er in? Ik heb me naadje gezocht op de cd-rom maar daar vind ik niet het antwoord.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2003 14:29 #65469 door
Beantwoord door in topic waar gaat de olie in de versnellingsbak?
Rijd eerst de bak warm. Laat bij terugkomst eerst even de uitlaat afkoelen, want daar moet je in de buurt zijn. Als je aan de rechter zijde van de auto langs de voorste spatlap kijkt kun je de versnellingsbak zien zitten. Je kijkt dan ook gelijk tegen twee pluggen aan die een vierkante kop hebben. De bovenste is het vulgat, de onderste het drainage-gat. Schroef met een moersleutel de onderste open en laat de bak leeglopen in een teiltje. Laat hem een tijd uitdruppelen (wordt versneld door de achterkant van de auto wat op te krikken. Veeg de plug schoon (is magnetisch en zal slijpsel verzameld hebben). Plaats de plug terug, verwijder de vulplug en vul de bak met de geschikte olie. Bij de M40 is dat EP80W90 (EP80 mag ook). Let erop dat de EP-olie API-classificatie GL-4 draagt en niet GL-5. API GL-5 bevat teveel additieven die geelmetaal (je synchromesh-ringen) op den duur aantasten. De M41 moet motorolie hebben.<br>Het vullen is leuk. Ik gebruik een oliekan met pompje. Je krijgt er wel een lamme duim van, maar het werkt. Zorg er bij het vullen voor dat de auto vlak staat want het vulgat is ook het peilgat. Vul net zolang totdat de olie er weer uit begint te lopen (controleer door af en toe rondom het gat schoon te vegen en te kijken of de olie er redelijk snel weer uit wil stromen, dan is de bak vol). Plaats de vulplug en je kunt weer 40.000 km er tegen aan (elke 10.000 km het niveau controleren, simpel door hem te vullen tot het er weer uit loopt).

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2003 15:06 #65468 door
Hierbij een kleine toevoeging op het verhaal van Lennard.Indien je een M41 bak met OD hebt zal er niet voldoende olie in de OD komen als je de bak hebt gevult tot aan de bovenste plug.Totaal gaat er (zo uit het hoofd) 1,6 liter in. De flens tussen bak en OD is zo hoog dat de olie in de bak er al uitloopt voordat er genoeg in de OD zit.In dit geval is het handiger om bij Volvo met een lange versnellingspook deze eruit te draaien en de olie van bovenaf aan te vullen.Neem voor het vullen van je bak met OD niet de goedkope GAMMA of Praxis olie want deze schuimt via de ontluchting je bak uit waardoor de hele onderkant van je auto "gesmeerd" wordt.Spreek hierbij uit ervaring, zelf heb ik hele goede ervaring met Milllers versnelingsbak olie.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2003 08:19 #65467 door
Even een versnellingsbak vul tip :Dat geklooi met een olie pompje vind ik helemaal niets.Ik heb een stuk uitgegloeide koperen leing zo gebogen. Dat ik dit van vovenaf langs het blok naar de bak kan steken en in het vil gat kan doen. de koperpijp zet ik ff met een ty-wrap vast aan het blok. de bovenkant van de koperen pijp heb ik iets opgetrompt zodat er een klein trechtertje in past.werkt perfect :-)

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2003 12:28 #65466 door
aanvullinkje indien OD. Gebruik dan Millers 20W50 classic olie, de OD werkt op de lange termijn niet goed met dikke olie.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2003 17:16 #65465 door
Ben inmiddels redelijk bekend met alle soorten van kuren die de bakjes kunnen hebben. Slijpend en fluitend duidt op slijtage, meestal de hoofdlagers en indien je daar dan te lang mee rijdt het tonlager tussen de 3 en 4 en daarna de synchromeshen. Je moet er zin in hebben maar een keertje eronderuit, openmaken en inspecteren is een goeie manier om vast te stellen of je bak gaar is. Ik zou inderdaad eerst het verversen eens proberen. Kom je er dan niet vanaf dan is tzt het openen van de bak de enige optie. Weest niet bevreesd, ook vrijwel totaal verrot gedraaide bakken kunnen nog verrassend lang mee. Ik zal zsm eens een sleutelbeschrijving van de revisie van een M40-bak naar het magazine sturen.Het is namelijk wel te doen voor de thuissleutelaar.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2005 22:11 #65464 door
Jasper, zou je mij die beschrijving kunnen mailen. Ik heb namelijk dezelfde problemen met m'n M40 (met OD) en wil hem van de winter zelf reviseren. Groet Jeroen

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD