overdrive 142

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-09-2003 23:51 #55503 door
overdrive 142 is gemaakt door
Ik heb een overdrive gekocht met een dikke aandrijfas maar mijn volvo heeft een dunne aandrijfas dat past niet nl ook een ander steullager. Wie weet hoe ik dit kan oplossen. Mijn type volvo is 142S bj. 1968

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-09-2003 19:26 #65568 door
Beantwoord door in topic overdrive 142
Ik heb onlangs een M40 (even blijven lezen...) onder mijn Amazon geplaatst die van een 145S afkomstig was. Eenmaal onder de auto kwam ik erachter waar jij ook achter bent: de aandrijfas van de 140-serie is dikker. Nu is de flens van een M40 uit de Amazon eenvoudig op de M40 van een 140 te zetten (alleen het stuk van de flens waar de cardan tegen schroeft is anders). Simpelweg door de moer te verwijderen en de flens er met een poelietrekker af te trekken. Als je de bak in de achteruit zet is er genoeg wrijving van de bak en de motor om de moer eraf te kunnen draaien zonder dat alles rond gaat draaien. Dan de andere flens er op duwen en door het aandraaien van de moer er verder op persen. Dat was alles. <br>Nu weet ik niets van de overdrive, maar ik kan me voorstellen dat het daar wellicht even eenvoudig is om een flens te verwisselen...als ik in de plaatjes in Haynes kijk lijkt me dat nog steeds zo...al weet ik niet of het tructje met het in de achteruit zetten van de bak hier ook werkt...maar gezien het feit dat de overdrive ook in de aandrijflijn zit als hij is uitgeschakeld verwacht ik van wel. Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-09-2003 19:31 #65567 door
Beantwoord door in topic overdrive 142
Correctie: blijkbaar is de cardanas <b>vanaf</b> een bepaalde jaargang 140 dikker dan van daarvoor. Mijn bak was meen ik afkomstig van een 145S met korte pook, dus die moet jonger zijn geweest dan de jouwe.<br>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-10-2003 15:11 #65566 door
Beantwoord door in topic overdrive 142
die flens achterop de bak is niet zomaar om te wisselen, omdat het huis van de OD gewoon groter is. De aandrijf zal gemaakt moeten worden om alles te laten passen. Op zich geen probleem, er zijn bedrijven die dat doen, kost wel een euro of 150 tot 200 om alles in orde te krijgen.Succes ermee, groeten Robert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.