22 augustus plaatste ik het bericht dat ik vond dat Firestone F-560 banden snel slijten.Dit moet ik wellicht terugnemen of afzwakken. <p>Ik ging ervan uit dat alle nieuwe personenwagenbanden hun leven beginnen met 8 mm profiel. Echter, uit metingen met een profieldieptemeter aan gloednieuwe Michelin Energy (de verflijnen zijn nog niet weggesleten, dus ze zijn gegarandeerd nieuw) in de maat 145/80R13 blijkt dat deze 6,2 mm profiel hebben. M'n buurman heeft onlangs op zijn auto Ceat Tornado banden laten zetten (ik meen in de maat 185/60R15) en ook die hadden 6,2 mm profiel. De twee iets minder nieuwe Michelin Pilot Primacy (max. 3.000 km) op een andere auto hebben 7,5 mm profiel.<p>Ik heb de profieldieptemeter geijkt met een schuifmaat, maar die is in orde.<p>De F-560's op de vooras van m'n Amazon hebben eerst 17.289 km op de achteras gelegen, daarna de rest - tot en met vandaag 20.486 km - op de vooras. Hun profiel is nu LV 3,5 en RV 3,2 mm.<p>De kans is dus vrij groot dat de Firestones niet op 8, maar op een kleinere diepte hun leven begonnen, en in dat licht komt de slijtage wat minder negatief over.