slijtagesnelheid banden

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-09-2003 20:25 #55492 door
slijtagesnelheid banden is gemaakt door
22 augustus plaatste ik het bericht dat ik vond dat Firestone F-560 banden snel slijten.Dit moet ik wellicht terugnemen of afzwakken. <p>Ik ging ervan uit dat alle nieuwe personenwagenbanden hun leven beginnen met 8 mm profiel. Echter, uit metingen met een profieldieptemeter aan gloednieuwe Michelin Energy (de verflijnen zijn nog niet weggesleten, dus ze zijn gegarandeerd nieuw) in de maat 145/80R13 blijkt dat deze 6,2 mm profiel hebben. M'n buurman heeft onlangs op zijn auto Ceat Tornado banden laten zetten (ik meen in de maat 185/60R15) en ook die hadden 6,2 mm profiel. De twee iets minder nieuwe Michelin Pilot Primacy (max. 3.000 km) op een andere auto hebben 7,5 mm profiel.<p>Ik heb de profieldieptemeter geijkt met een schuifmaat, maar die is in orde.<p>De F-560's op de vooras van m'n Amazon hebben eerst 17.289 km op de achteras gelegen, daarna de rest - tot en met vandaag 20.486 km - op de vooras. Hun profiel is nu LV 3,5 en RV 3,2 mm.<p>De kans is dus vrij groot dat de Firestones niet op 8, maar op een kleinere diepte hun leven begonnen, en in dat licht komt de slijtage wat minder negatief over.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.