synchronisatie ring

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-10-2003 12:48 #55453 door
synchronisatie ring is gemaakt door
De versnellingsbak maak van in de 3e versnelling van tijd tot tijd een gierend geluid hetgeen ik wijt aan een defecte synchronisatie ring. Indien duit geluid verwijtbaar is aan deze ring, is vervanging dan direct noodzakelijk of kan er voorlopig nog even mee doorgereden worden. De bak schakeld goed en heeft afgezien van het gierend geluid geen verdere bijgeluiden. In het grijze verleden had ik een renaultje 6 met het zelfde euvel en heeft mij probleemloos 2x naar spanje gebracht.Martien

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-10-2003 13:41 #65779 door
Beantwoord door in topic synchronisatie ring
Gieren ligt in de derde versnelling meestal aan het koplager dat speling heeft. Het Synchromesh werkt alleen tijdens het overschakelen, daarna draait ie relatief onbelast mee. De M40-bakjes draaien vaak bijzonder lang nog door, ook al zijn ze tot op het merg versleten. Ik zou toch een keer de bak eronderuit halen en goed inspecteren op speling, aangevreten tanden etc. Alleen het koplager vervangen is goed te doen, de bak zelf uit elkaar pulken is wat lastiger.Als je wilt heb ik daar een uitgebreide sleutelbeschrijving van gemaakt. mail dan even :jaspers@tiscali.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-10-2003 14:00 #65778 door
Beantwoord door in topic synchronisatie ring
Voor zover ik weet manifesteert een defecte synchronisatie zich door gekraak tijden het schakelen. Een gierend geluid duidt m.i. eerder op een defect lager. Hoe lang je met zoiets door kunt rijden zonder problemen weet ik niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-10-2003 20:03 #65777 door
Beantwoord door in topic synchronisatie ring
Ik ben het met Jasper eens dat een versleten M40 nog erg lang mee kan. Ik heb 45.000+ km gereden met een jankende en lekkende M40. En als ik alleen het koplager en de keerringen had vervangen, dan had ik voor mijn gevoel nog 100.000+ km ermee kunnen rijden. <p>De synchromeshring zal niet de oorzaak van het geluid zijn. Bovendien bleek bij de bak die ik gereviseerd heb de synchro-ringen van de eerst twee versnellingen enigszins versleten, de andere twee heb ik gewoon hergebruikt (die ringen zijn nl. erg duur). Belangrijkste waar je op moet letten zijn de tandjes aan de conische binnenzijde van de ring. Als die mooi scherp zijn kun je hem blijven gebruiken. Zijn de tandjes afgevlakt, dan zullen ze stroef gaan glijden over de synchro-hub. Dat veroorzaakt het moeizame schakelen.<p>Of het koplager verantwoordelijk is voor het geluid durf ik niet te zeggen. Bij mijn oude bak bleek dat lager duidelijk voelbare speling te hebben, maar dat was vooral in de vierde versnelling goed hoorbaar.<p>Ik vermoed dat er beginnende slijtage aan de tanden is. Na verloop van tijd zullen de eerste drie versnellingen allemaal wel gaan janken. Dat is onvermijdelijk het gevolg van slijtage. <br>Lagers worden ook luidruchtig. Als de olie in de bak niet volgens het boekje is ververst (om de 40.000 km), dan kunnen de lagers in de bak volgens een buying guide in Classic Cars al na 75.000-100.000 mijl (120.675-160.900 km) luidruchtig worden!!<p>Als je de exploded views van een versnellingsbak bekijkt kan je het angstzweet uitbreken. Maar dat is helemaal niet nodig. Zelfs als je een bak in stukjes voorgeschoteld krijgt kun je hem nog in elkaar zetten. Dat is wat mij min of meer is gebeurd, want als er meer dan twee jaar zit tussen het uit elkaar halen en weer in elkaar zetten voelt het net zo. M.b.v. Haynes en handige beschrijvingen op het internet (op de site www.vclassics.com is een hele goede beschrijving te vinden) moet het lukken.

P.S. Mensen die in de genoemde buying guide geïnteresserd zijn: stuur even een mailtje naar lweekers@yahoo.com.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.