koppeling

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-10-2003 22:54 #55401 door
koppeling is gemaakt door
De koppeling van mijn P1800 '67 begint steeds slechter/moeilijker te worden. Het lijkt wel of er geen druk meer op zit. Bij starten heeft het indrukken van de koppeling geen effect, ik moet pompen om er druk op te krijgen, dan wil ie in de versnelling gaan. Als ie eenmaal wil dan gaat het ook heel aardig, soms heeft ie er zin in en dan gaat het zelfs prima. Na een half uur snelweg (dus zonder schakelen) heb ik hetzelfde, ik moet dus weer pompen om te kunnen schakelen. Daarnaast moet ik m'n koppeling helemaal tot op de bodem intrappen om te kunnen schakelen. Een Volvo kenner hier uit de omgeving zegt dat ik de drukgroep en koppelingsplaten zal moeten vervangen. Ik meen me echter ergens te hebben gelezen over een luchtbel in een olieleiding waarbij de oplossing het door laten lopen van de leiding was... Ik kan het alleen niet meer vinden..Als het goed gaat dan werkt m'n koppeling goed en zonder rare geluiden. Ik heb het olieniveau gecheckt, in het 'potje' onder de moterkap staat olie, dus ik neem aan dat er dan voldoende olie in staat.Iemand een idee?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-10-2003 00:07 #65995 door
Beantwoord door in topic koppeling
Ik kon het niet hebben dat ik het stuk over lucht in de leiding niet kon vinden, dus nog even verder gezocht en ik heb het gevonden hier in het forum (toch wel moeilijke zoek functie), de in dit bericht en reacties genoemde oplossingen ga ik eens proberen.. www.v44.nl/forum/toonBericht.php3?begin=...oekwoord=versnelling

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-10-2003 00:14 #65994 door
Beantwoord door in topic koppeling
Zit er VOLDOENDE olie in? Als het niveau daalt dan verlies je (ergens)olie en is waarschijnlijk een van de koppelingscilinders lek.Bij een te laag oliepeil komt er lucht in het systeem en krijg je het door jouw beschreven effect. Ik zou in elk geval remolie (dot4) bijvullen en ontluchten.Daalt daarna toch het oliepeil dan checken waar de olie eruit wordt geperst.Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-10-2003 16:23 #65993 door
Beantwoord door in topic koppeling
Er zit idd voldoende olie in. Ik heb net dmv het schroefje de boel ontlucht, dat hielp. Ik kan weer schakelen, ik heb alleen nog steeds dat ik m'n koppeling tot helemaal onder in moet drukken om te kunnen schakelen, nog steeds niet helemaal fijn.Nu ben ik bij een garage hier in de buurt geweest en daar zeiden ze me dat de koppelingscylinder gereviseerd kan worden. Eerst maar eens kijken hoe het nu gaat en dan de prijs van revisie en nieuwe tegenover elkaar zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-10-2003 16:55 #65992 door
Beantwoord door in topic koppeling
80276513 REVISIESET HFD.KOP C 9.18 <BR>80276451 REP.SET HULPKOPP.CIL 10.17 <BR>656877 SLANG KOPPELING AMA 25.02<BR>OF.... vernieuwen....<BR>80653094 HOOFDKOPPELINGSCIL. 56.12 <BR> 653094 HOOFDKOPPEL.CIL. =A= 95.34 (org..)<BR> 80673030 KOPPELINGSBED. CIL. 58.89 <BR>673030 KOPPEL.BED. CIL. =A= 124.09 (org...)<BR>Dit al bij het VOD Ex btw. <BR><BR>Indien het geheel van binnen nog niet al te zwaar verweerd is (vooral de wanden waar de zuigers langs gaan....), is reinigen en een revisierubberset op de zuigers etc. zetten meestal wel afdoende om het geheel weer als nieuw te laten werken.<BR> Is allemaal goed uit elkaar te halen, vrij simpele techniek. Let wel op dat je dan ook eens goed kijkt naar de slang tussen de vaste leiding en de koppelingsbedieningscylinder. Net als remslangen worden die na verloop van jaren ook wat bros. Bij zichtbare barstjes aan de buitenkant vervangen.<BR>Is de vrije slag goed gesteld? Als je onder de wagen ligt moet je het stuk schroefdraad dat uit de koppelingsbedieningscylinder komt een drietal millimeters vrij kunnen bewegen.Zo niet dan kun je dat stellen met de moer die erop zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-10-2003 19:08 #65991 door
Beantwoord door in topic koppeling
Beste Jaco,Allereerst heeft het goed of slecht werken van de koppeling niks te maken met al of niet lopende motor.Het koppelinsisteem is in dit geval een stand alloon system.1 Er kan lucht in het systeem zitten. Ontluchten aan de bak.2 Afdichting versleten enof voetklep in de hoofdcilinder.Beiden vernieuwen.(reparatie set)3 Afdichtingen van de bakcilinder versleten.Verniewen.(rep set)suksesJan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-10-2003 00:02 #65990 door
Beantwoord door in topic koppeling
Na het ontluchten gaat het allemaal heel aardig, ik denk dat ik op den duur wel de hoofdcilinder er eens af zal halen om een revisiesetje toe te passen maar voor nu kan ik weer lekker vooruit. Bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.